Het dooit hard in Mexico ! - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Het dooit hard in Mexico ! - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Het dooit hard in Mexico !

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

11 Januari 2009 | Mexico, Tulum

Ha koukleumen,

Zo te horen hebben jullie het allemaal behoorlijk koud, 15 graden onder nul is ook niet misselijk ! Wij hopen natuurlijk dat het over een week wat warmer gaat worden in Nederland. Voor ons zal 15 graden boven nul nog ijskoud zijn. Nee over het weer zul je ons hier niet horen klagen (ruim 30 graden), heerlijk.
Na wat antibiotica gaat het weer helemaal goed met de darmen van Pierre, eigenlijk nog nooit zo goed gegaan op een vakantie. Na een dag rust zijn we de Palenque ruines gaan bekijken, prachtige tempels gelegen in de jungle. We dachten dat het om 08.00 uur nog niet zo druk zou zijn maar dat viel tegen. Vanwege de warme temperaturen gaan alle toeristen natuurlijk zo vroeg mogelijk. Ik blijf het moeilijk vinden om over de tempels wat te vertellen want je krijgt zoveel informatie over de maya's die zoveel jaar geleden deze enorme bouwwerken hebben gemaakt. De Tempel der Inscripties is het hoogste bouwwerk, gebouwd in acht niveaus. In het binnenste zijn ruim 600 stenen platen met hiërogliefen aangetroffen, die het verhaal vertellen van het koningshuis dat Palenque groot maakte. Zo heb je ook nog de Tempel van het Kruis, de Zonnetempel, Tempel van het Bladkruis, Graf van de Rode Koningin en de Patio van de Gevangenen. Na ruim 2 uur hielden wij het voor gezien en zijn we lekker bij ons hotel gaan lezen (dat doen we veel). 's Avonds weer naar het gezellige restaurant Don Mucho, met ontzettend lekker eten (doen we ook veel) en mooie mexicaanse, live muziek. Dinsdag hadden we een tour geboekt naar Misol-Ha en Agua Azul watervallen. Voor 16 euro waren we weer de hele dag onder de pannen. Misol-Ha is een hoge waterval en het water klettert hier van 25 meter hoogte naar beneden. Klinkt niet spectaculair maar de omgeving was schitterend, we konden zelfs tot achter de waterval lopen. Na ruim een half uur ging de bus verder naar het 60 km verderop gelegen Agua Azul. De brede trapvormige watervallen zijn een heerlijke plek om verkoeling te zoeken. Ook een populaire plek voor de mexicanen vandaar de restaurantjes aan het water, waar je de hele dag terecht kunt voor een warme maaltijd en een koud drankje. Pierre heeft nog gezwommen in de poelen waar het water wat rustiger is. Genoten van deze heerlijke relaxte tour.
Woensdag was een reisdag en zijn we om 08.00 uur met de ADO bus vertrokken naar Merida waar we om 16.30 arriveerde. Een lange reis die iedere keer meevalt, wel hebben we onderweg onze eerste (en hopelijk laatste) tropische bui gehad. Een leuk hotel met zwembad gevonden, ruim 3 blokken van het zócalo (Plaza Grande). Merida (de witte stad van de romantiek) is een koloniale stad en gebouwd op de resten van de Maya-stad T'hó. Een stad met veel historie, cultuur en een aangename sfeer. De kerstspullen zijn inmiddels opgeruimd en we zagen de kinderen weer naar school gaan. 's Morgens zijn wij eerst de vuile was gaan wegbrengen (konden we zelf bij het hotel doen maar we hebben wel vakantie hé !) en daarna wat geslenterd en gewinkeld in de gezellige straten van Merida. Bij de koffie kregen we van een grappig, kauwgumknauwend vrouwtje allerlei advies over het aankopen van souveniers. In de middag zijn we niet naar Uxmal, niet naar Chichen Itza en niet naar de flamingo's in Celestun gegaan maar hebben we gewoon gezwommen in het zwembad van ons hotel. Vrijdag zijn we met de Turistic Bus een rondje Merida gaan maken en zagen we vele mooie kathedralen, kerken en paleizen. Ergens halverwege nog een gigantisch winkelcentrum binnengeweest (alleen al heerlijk voor de airco). De kledingwinkels blijven erg vreemd, er hangt zowel zomer- als winterkleding. Na de busrit lekker wat gezwommen en 's avonds mensen zitten kijken op het zócalo met een lekker drankje.
Vanmorgen zijn we met onze gehuurde Chevrolet Chevy (Opel Corsa) vertrokken naar Tulum. Niet vanwege tijdgebrek maar gewoon voor de luxe. We hadden verwacht wat stops te kunnen maken in de dorpjes maar die zijn we niet veel tegengekomen, eigenlijk was het maar een saaie (goede) weg. Na ca. 270 km zijn we een paar uur geleden aangekomen in Tulum en op zoek gegaan naar een mooi hotel aan de Carribische Zee. Nou en dat viel behoorlijk tegen. De hotels niet, die zijn werkelijk prachtig maar voor ons echt te prijzig. We hadden iets gevonden voor 30 euro per nacht maar dan heb je werkelijk niets, niet eens je eigen badkamer. Nu hebben we voor de helft een leuke kamer in het dorp gevonden en rijden we morgen zelf met onze Chevy naar de ruines en het strand. Het is nu weer tijd voor een lekker koud biertje en cocktail. De warme chocomelk en de erwtensoep zien we volgende week wel.

Sterkte met de kou !

Liefs Pierre & Sandra

PS Ik wil via deze weg m´n collega's bedanken voor de actuele informatie en ook veel sterkte wensen de komende weken.

• 11 Januari 2009 - 01:59

Tante Lucy:

Sandra & Pierre
    We just looked at all your pictures ,what a lucky guys you two are ,lekker genieten,en lekker weer .
    We had -30 degrees this past night ,brrrrr.
    Anjoy your self .
    Ome Cor & Tante Lucy
    Love xoxoxo

• 11 Januari 2009 - 06:39

Nettie:

Ja, dat zal jullie hard tegenvallen straks in de kou. Daar moet je nog maar niet aan denken, da's tijd genoeg als je thuis bent. Ik ga je even mailen San want ik ben wel benieuwd naar de situatie bij Chemetall!
    En oja, hier wil het ook nog maar niet dooien: tis dat het een beetje waait want anders...!!???
    Ik ben net terug van mijn fietstochtje de grens over naar Burma en ik wist niet hoe gauw ik weer terug moest: wat een chaos en armoede daar!
    Liefs!!!
    Nettie

• 11 Januari 2009 - 08:28

Sil, Pas En Bram:

San, wij maken even gebruik van jullie wasmachine. Die van ons staat in de schuur en de leidingen zijn bevroren. Dus...

Geniet nog van de vakantie. Prachtige foto's trouwens bij die watervallen !!!

Liefs van ons

• 11 Januari 2009 - 08:53

Fam. Jebbink:

Hoi San en Pierre,

Fijn te horen dat Pierre z'n darmen weer oké zijn. Veel lekker eten zien we ook, dus Pierre gaat na de vakantie veel Mexicaans koken begrijpen we...!! Hier idd nog steeds koud maar vanaf dinsdag schijnt daar verandering in te komen !! Maar het alternatief is regen en dat is ook weer niks. De landschappen zijn hier nu werkelijk prachtig, alles wit met een felblauwe lucht !! Trouwens San, ik kwam er gisteren achter dat "Wie is de Mol" afgelopen donderdag was begonnen, gemist dus, sorry !! Maar Shane en ik hebben het op "Uitzending gemist" gekeken en dat ging prima. Verder nog geen nieuws bij CM, wij verwachten het in de week als jij weer terug bent (vanaf 19-1). Maar daar moet je nog mar even niet aan denken !! Geniet nog maar de laatste week hoor !!!

Liefs en groetjes,
    Mark, Bianca, Kevin en Shane

P.S. Superleuk dat we zo goed (en duidelijk!) hebben kunnen Skypen !!

• 11 Januari 2009 - 09:12

Hanny:

Hey Sandra en Pierre,

Wat een lekker eten hebben ze daar met een sapje en een cola. Waar is dat biertje nou? Superleuke foto van Pierre in het water bij de waterval. Geniet nog een weekje.
    Groetjes Mark,Hanny en Manon

• 11 Januari 2009 - 10:45

Tiny En Riet Texel:

Ha luitjes,fijn te horen dat het weer goed gaat met Pierre zijn riool stelsel, kan knap lastig zijn. En fijn te horen dat jullie zo genieten van je reis. Wat die kou betreft, hier op ons mooie Texel is de koudste temperatuur min 6 gemeten en sneeuw hebben we nog geen vlok gehad, dus hier valt het reuze mee. Op dit moment is het ruim boven 0 en het schaatsen kun je dus hier ook vergeten. Begin van de week was er een temp. verschil van ruim 22 graden met noord en zuid. Als jullie thuis komen is het ergste wel weer voorbij. Geniet er nog maar lekker van want die 30 gr. halen we hier niet.
    Groetjes vanaf een zonnig Texel...

• 11 Januari 2009 - 11:57

Bianca En Ton:

Euiuiii warmtekleumen,

Ziet er allemaal relaxed uit! Ik wist niet dat Ado ook in Mexico supporters had, dat zal een heftig ritje zijn geweest.

Gegroeten en nog veel plezier!

• 11 Januari 2009 - 13:31

Dory:

Hoi vakantiegangers,
    Wat hebben jullie weer een geweldige vakantie en wat is het toch leuk dat wij daar hier ook van mee kunnen genieten, alleen voelt het hier iets anders aan.
    Geniet nog volop van de laatste week en ons Jolanda en ik komen jullie gezellig ophalen.
    Sturen jullie dan de tijd en het vluchtnr nog ff door?

Dikke kus van ons allemaal!!!

• 11 Januari 2009 - 19:48

Marja:

Hoi Pierre en Sandra
    Wat een leuke foto's heb je weer gemaakt!! En wat is het genieten daar !! Bij ons hebben we de schaatsen aan kunnen doen, en genieten we van de super mooie winter! Groetjes Eric, Marja en de kids

• 15 Januari 2009 - 12:00

Toos:

Hoi Sandra en Pierre

Wat een mooie foto's en dat kleurtje van jullie.
    Is toch net even iets anders dan hier.
    Profiteer en geniet nog van het zonnetje, het zit er bijna op.
    Bedankt weer voor je mooie verslagen, en een WELKOM THUIS
    Ik wens jullie een veilige vlucht.

Groetjes Toos

• 15 Januari 2009 - 19:20

Ron En Jeanne:

Hallo Sandra en Pierre,

Een hele goede terug reis en geniet van de laatste dagen.

gr. Ron en Jeanne