Regen, zee en strand aan de Maya Riviera - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Regen, zee en strand aan de Maya Riviera - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Regen, zee en strand aan de Maya Riviera

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

15 Januari 2009 | Mexico, Cancún

Daar zijn we weer met ons allerlaatste verslag uit Mexico. Wat zijn die 5 weken toch ongelofelijk snel voorbij gegaan en wat hadden we er nog graag 5 weken/maanden willen aanplakken maar helaas. De laatste 3 dagen zijn wat tegengevallen en dat kwam voornamelijk door het slechte weer. Nee het is beslist niet koud maar erg bewolkt met regelmatig een flinke bui. Het bezoeken van de eilanden Cozumel en Mujeres is dus ook niet doorgegaan. Wat hebben we wel gedaan ? Zaterdagmorgen zijn we de laatste Maya's tempels gaan bekijken in Tulum. Voor Pierre was het niet meer nodig geweest want hij heeft genoeg "ouwe knoei" gezien maar ik wilde de tempels aan de zee nog zien. El Castillo is één van de weinige overgebleven bouwwerken van de Maya's aan de kust. Het kan bijna niet anders of dit opmerkelijk hoge gebouw, en vooral de locatie, moeten te maken hebben gehad met de zeehandel van de Maya's. We hebben ruim een uur gewandeld tussen de ruines en leguanen maar daarna zijn we verkoeling gaan zoeken op een prachtig strand. Na de lunch in het dorp namen we onderweg een lifter (Argentijn) mee en hij vertelde waar we het mooiste strand konden vinden. Een wit strand, blauw water, palmbomen en heerlijke matrassen. Afstervende zeeorganismen als koraal en schaaldieren hebben in miljoenen jaren tijd gezorgd voor een dikke laag kalksteen. Langs de kusten van Yucatan zorgt dit kalksteen voor werkelijk hagelwitte stranden...wat een paradijs ! Zelfs ik heb gezwommen in de zee (en dan moet het water echt superschoon zijn). De obers maakte ons regelmatig blij met een verfrissend drankje en lekkere kip- en garnalenquesadilla's. We wisten nog niet exact hoe we onze laatste dagen zouden inplannen maar tijdens het ontbijt van afgelopen zondag kwamen we terecht in een restaurant van een Nederlandse. Zij woont al 7 jaar in Mexico (3 maanden geleden verhuist van Playa del Carmen naar Tulum) en zij gaf ons vele leuke tips. Eén daarvan was het bezoeken van een 'cenote' (grotten). Yucatan is in vergelijking met de rest van Mexico vrij vlak. De bodem van dit laagland bestaat voor een groot deel uit kalksteen. Er zijn nagenoeg geen rivieren en meren aan de oppervlakte, maar ondergronds is er een uitgebreid netwerk van riviertjes en poelen te vinden. Het regenwater heeft in de loop der tijden grotten gevormd met stalactieten en stalagmieten. Op sommige plaatsen is het dak van de grot ingestort, zodat het water dat in de grot aanwezig was nu aan de oppervlakte in de vorm van een meer is verschenen. De poelen met kristalhelder water zijn meestal omzoomd door rotsformaties en vormen de ingang tot een geheimzinnig netwerk van ondergrondse rivieren en grotten. Pierre heeft bij de Gran Cenote heerlijk een uur gesnorkeld in het heldere water waar de vissen hem niet ontweken. De grotten is Pierre niet ingeweest want daar zaten behoorlijk grote vleermuizen. Rond half 12 zijn we doorgereden naar het strand bij Xpu-Ha waar het weer genieten was. Na een paar uur relaxen zijn we doorgereden naar Playa del Carmen waar we 2 nachten zijn gebleven. Helaas begonnen hier ook echt de serieuze regenbuien te vallen en was het strandweer echt voorbij. Dat het wat drukker en toeristischer zou zijn in Playa del Carmen en Cancun hadden we wel verwacht maar dit overtrof werkelijk alles. Dit heeft niets meer met Mexico te maken (op de muziek en eten na) maar is de Costa Brava voor de Amerikanen. Gewoon een compleet vakantiedorp met vele bars, restaurantjes en souvenierswinkels geheel gericht op de Amerikanen die volop luid en duidelijk aanwezig zijn. Nee, beslist niet ons ding ! We hebben in Playa del Carmen maar wat rondgeslenterd door de grote winkelstraat, het strand en regelmatig moeten schuilen voor een flinke regenbui. Misschien speelde het weer ook wel mee in Playa del Carmen. Gisteren zijn we met onze huurauto naar Cancun vertrokken en vonden 'downtown' een leuk en betaalbaar hotel. Downtown was niet veel te beleven en voordat we de auto moesten inleveren zijn we nog een stuk gaan rijden naar het hotelgebied. Wat een drukte en zo ongelofelijk veel dure resorts.
Als je rondloopt op de Avenida Kukulcan of op het Plaza Caracol kun je je nauwelijks voorstellen dat deze nauwe strook dertig jaar geleden door iedereen werd vermeden. De stranden waren toen mooi en verlaten maar vergeven van de muggen. Eind van de middag hebben we lekker op onze hotelkamer gelezen en televisie gekeken.
Vandaag is duidelijk een mindere dag, ten eerste: het is onze laatste vakantiedag in Mexico en ten tweede: vanmorgen heb ik te horen gekregen dat mijn inkoopfunctie bij Chemetall na 22 jaar komt te vervallen en moet ik op zoek naar een nieuwe baan. Heel erg jammer en ik zal m'n collega's enorm gaan missen. Over het hoe en wanneer weet ik niet nog veel maar dat hoor ik over een paar dagen in Nederland wel.
Vandaag zijn we naar het hotelgebied geweest en hebben we voor de laatste keer alle winkels bekeken. Net hebben we op internet onze vluchten bevestigd en gaan we nu onze laatste Corona's drinken. Mexico was fantastisch. Nogmaals bedankt voor je lieve en gezellige reacties op deze site. De koffie staat zondag klaar voor de liefhebbers.

Liefs Pierre & Sandra

• 16 Januari 2009 - 01:51

Nettie:

Nou, da's een vreemd eind van jullie vakantie: ook al hou je er rekening mee dat je zonder werk zit, het lijkt me toch even wennen. Zeker voor jou San, die altijd zo met hart en ziel voor de firma heeft gewerkt. Ik wens je heel veel sterkte! En Pierre ook natuurlijk want die gaat ons Sans werkverhalen nu missen.
    Nog een goeie terugreis gewenst en we zien elkaar over een maandje of zo!!
    Heel veel liefs van je (schoon)moeder!!!

• 16 Januari 2009 - 02:16

Tante Lucy :

Sandra & Pierre
    We really anyoyed your reports & pictures from your holidays .
    And have a save trip home.
    Love Ome Cor & Tante Lucy xoxoxo

• 16 Januari 2009 - 07:00

Sil Pas En Bram:

Wat een prachtige foto's weer!! En wat een luxe; een eigen matras en tafel met stoelen op een prachtig strand.

Goeie terug reis en tot over een paar daagjes.

Dikke kus van ons

• 16 Januari 2009 - 07:16

Bianca En Ton:

Euii, het was weer leuk lezen. alvast succes met de terugreis.

Voor dat je het weet zitten we weer in Dublin.

Gegroeten!

• 16 Januari 2009 - 07:39

Reinier En Anke:

Hey San en Pierre,

We hebben ook deze keer weer genoten van jullie reisverhalen, het was weer super!!
    Jammer dat je dit bericht nog net in je vakantie moest krijgen, geeft toch een apart gevoel. Alvast een hele goede (en snellere) terugreis en we zien jullie snel.

Groetjes Reinier, Anke en Fenna

• 16 Januari 2009 - 07:44

Mark, Bianca, K&S:

Hoi hoi,

We hebben elkaar dan al wel gesproken maar toch ook nog even langs deze weg een hele goede en voorspoedige terugreis !! Fijn dat jullie zo'n heerlijke en relaxte vakantie hebben gehad ! We spreken elkaar a.s. weekend zeker nog !!
    We kunnen het "verdriet" over het verliezen van onze baan in ieder geval delen, gedeelde smart is halve smart zeggen ze wel eens...En wie weet San, misschien krijgen we wel weer zo'n leuke baan dat we straks zullen zeggen : "Hadden we dit maar veel eerder gedaan!" Het zal wel ergens goed voor zijn...

Doei en tot zat./zon.

Liefs, Mark, Bianca, Kevin en Shane xxx

• 16 Januari 2009 - 07:57

Ron En Jeanne:

Hallo Sandra en Pierre,

Een hele goede terugreis!En balen van je baan, maar er komt zeker iets leuks voor terug.

Bedankt voor de leuke verhalen.

gr. Ron en Jeanne

• 16 Januari 2009 - 08:17

Jef, Marja, Lizzy:

Hey Pierre en San,

goede reis terug, hopen datze wat sneller gaat maar dat kan bijna niet anders!
    Misschien tot zondag (we proberen even te komen als Lizzy en Jef beter zijn, ja griepepidemie in NL)

groetjes marja

• 16 Januari 2009 - 16:28

Mark,Hanny En Manon:

Hoi Pierre en Sandra,

Het was een mooie vakantie en we hebben weer genoten van jullie verslag. Bedankt voor de vele jaren dat je mijn collega bent en de vele ritjes ernaar toe. Laten we hopen dat er iets moois op je pad komt.Goede reis, al zijn jullie al onderweg.

Groetjes,
    Mark,Hanny en Manon

• 16 Januari 2009 - 19:12

Dory:

Wat hebben jullie weer een prachtige reis en mooie foto's gemaakt. Ik heb weer genoten van jullie verhalen jammer van het bericht van je baan maar dat komt wel weer goed, zeker weten! Het is te laat om nog een goeie reis te wensen maar we zien jullie zaterdagmorgen op schiphol!
    Dikke kus Dory.