A rainy christmas in Australia - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu A rainy christmas in Australia - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

A rainy christmas in Australia

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

28 December 2009 | Australië, Sydney

Hi mates,
Hoe is de kerst geweest ? Lekker gegeten en gedronken ? Was het dan eindelijk een witte kerst ? Wij hebben een natte kerst gehad met ontzettend veel regen. Hopelijk hebben we de laatste dagen in Sydney wat beter weer (in ieder geval droog) want momenteel is het bar en boos, daar hadden wij helemaal niet opgerekend.
Afgelopen woensdag en donderdag hebben we rustige dagen gehad en niet veel gedaan. Vanuit Lakes Entrance zijn we via de kust naar Merimbula gereden. We hadden zonnig weer die dag en hebben ’s middags heerlijk aan het strand gelegen. Zelfs ik ben ook in de zee geweest en kon maar geen genoeg krijgen van de hoge golven. De dag erna zijn we doorgereden naar Ulladulla waar we de kerst zouden vieren. We kozen voor Ulladulla omdat dit vlak bij Jervis Bay ligt. De zandstranden zijn daar hagelwit, de zee is glashelder en diepblauw. Jervis Bay vormt vaak het toneel voor één of andere reclamespot. Volgens het “Visitorcenter” zou het moeilijk gaan worden nog een camping te vinden tijdens de kerst maar bij de eerste camping konden we al terecht. Een leuke plek direct aan de zee maar helaas was het wat bewolkt en hebben we de rest van de middag wat gelezen en rond de camper gehangen.
Op eerste kerstdag waren we laat wakker en tot onze grote schrik was er helemaal geen zon en hebben wij zelfs de hele dag regen gehad, behoorlijk balen. Na een overheerlijk kerstontbijt bestaande uit heerlijke gebakken eitjes van Pierre zijn we toch naar Jervis Bay gereden om Booderee National Park te gaan bekijken. Waarschijnlijk een prachtig park als de zon schijnt maar met al die regen was er niet veel aan, erg jammer. Wel hebben we veel gekaart (een echte vakantieverslaving en ik sta met 13-3 voor), gelezen en roseetjes gedronken (kunnen wij ook heel goed). Al met al zijn we de dag toch wel goed doorgekomen zonder die prachtige, witte zandstranden en blauwe zee.
Zaterdag zijn we in de stromende regen verder gereden naar Blue Mountains vlak bij Sydney. We hadden er onze tijd over gedaan want met dat smerige weer konden we toch niet veel anders dan in de auto zitten. Regelmatig gestopt om te internetten, koffie te drinken, boodschappen te doen. Een leuke, korte stop was er in het plaatsje Kiama bij de Blowhole. Een rots waar het aanstormende zeewater door een gat wordt geperst. De ontsnappende lucht laat een luide “oomph” horen en dan spuit het water zoals een fontein 60 meter de hoogte in, wel grappig. Aangekomen in Katoomba, de hoofdplaats van de Blue Mountains, zaten we toch in een behoorlijke dip. “Van een afstand lijken de Blue Mountains een oud olieschilderij, met nevelige blauwe tinten die een tikje overdreven zijn. De blauwe nevel is feitelijk een fijne mist van eucalyptusolie, afgestoten door de dichte wouden. De druppels breken het zonlicht, kleuren de lucht en geven de horizon een geschilderd effect”. En wat zagen wij ??? Werkelijk geen handen voor ogen door de mist, wolken en regen ! Een camping gevonden en daar plannen gemaakt voor de dagen in het park.
De volgende dag zag het er nog steeds niet goed uit en hoorde we zelfs dat er een cycloon in de buurt de komende dagen voor regen zou blijven zorgen. Dus besloten wij naar de Jenolan Caves te gaan zo’n 80 km van Katoomba. De kronkelende rit door steile, dichte bossen er naar toe zal werkelijk prachtig zijn geweest maar wij zagen niet veel. De Jenolan Caves liggen aan de rand van het Kanagra-Boyd National Park. Na 1830 vormden ze een schuilplek voor struikrover James McKeown, een ontsnapte gevangene die op de koetsen loerden die door de bergen trokken. Na zijn arrestatie werden de grotten een attractie, maar sommige uithoeken zijn nog nooit verkend. Negen grotten zijn open voor het publiek. Wij namen een “moeilijke” rondleiding in de Lucas Cave met wel 910 trappen. Een mooie en indrukwekkende tour met een gids die ontzettend veel kon vertellen over de formaties die we allemaal zagen. In de “Cathedral” kamer werden we nog getrakteerd op de zangkunsten van een jongen uit de groep, erg mooi. Toen we buiten kwamen was het weer toch iets opgeklaard en waren we zelfs zo optimistisch dat we in Blackheath naar de Govetts Leap Lookout zijn gereden. Hoe dichter we bij het uitzichtpunt kwamen hoe minder het zicht werd en eenmaal daar zagen we helemaal niets. Terug naar Katoomba en daar zagen we bij Cahills Lookout eindelijk een glimp van de Blue Mountains en dat was geweldig. In het stadje nog wat rondgeslenterd en daarna terug naar de camping.
Vannacht en vanmorgen is het wederom met bakken uit de hemel komen vallen, echt niet leuk. Na ontbeten te hebben in Katoomba klaarde het warempel op en besloten we om toch maar naar Scenic World te gaan. Dat omvat de Scenic Skyway, de Scenic Cableway, de Scenic Railway en de Scenic Walkway. We konden dus de schoonheid van de Blue Mountains met de rotsformatie Three Sisters dus vanuit de lucht, per spoor en te voet gaan bewonderen. De Scenic Skyway is een tocht met de ultramoderne kabelbaan, die 300 meter boven een ravijn langs de Katoomba Falls zweeft. De cabine is volledig van glas en heef zelfs een glazen bodem. De heenweg zagen we de prachtige waterval maar de Three Sisters lagen al gedeeltelijk in de wolken. Tegen de tijd dat we bij het uitzichtpunt kwamen was alles alweer gehuld in dikke mist en zagen we niets meer. De Scenic Railway, die dwars door het regenwoud tot in de Jamison Valley (werldnatuurerfgoed) doordringt, en de Scenic Walkway waren prachtig. Het was allemaal behoorlijkl toeristisch maar we hadden dit zeker niet willen missen. In het plaatsje Glenbrook, in het begin van het Nationale Park, hebben we geluncht en heeft Pierre met de kakatoes gespeeld. Daar zagen we ook de laatste kangaroes voordat we op weg gingen naar onze eindbestemming Sydney. Met de TomTom hadden we de camping snel gevonden en waren we blij dat we hier in oktober al voor hadden gereserveerd, het is hier momenteel razend druk.
Tja, het einde van deze reis komt in helaas in zicht. Morgen moeten we onze camper inleveren en verblijven we de laatste paar dagen in Sydney in een hotel. Morgen staat ons de klim op de Harbour Bridge te wachten, echt super spannend. In ons volgend en laatste verslag laat ik jullie weten of ik het ook daadwerkelijk heb gedaan want die brug is toch wel enorm hoog. Tot over een paar dagen.

Liefs Pierre & Sandra

• 28 December 2009 - 07:47

Ton:

Euiiiii Megusse,

Jammer van het weer, hopelijk blijft het nu droog bij jullie. Hier hebben we een witte kerst gehad al begon de sneeuw vooral 2e kerstdag flink te smelten.

(zie je zo moeilijk is een lege regel niet)

Nog heel veel plezier van de laatste dagen in Sydney en voorzichtig op de brug!!!!

Bianca en Ton

• 28 December 2009 - 08:01

Bas:

Tjisses Pierre, zit je daar tussen minstens 13.000 euro aan kaketoes... Menige lorrefokker zou jaloers zijn ;-)

Het ziet er zoals elk jaar weer erg goed uit. Geniet nog een paar dagen en dan weer veilig naar huis > Blijf niet te lang op de WC in het vliegtuig, daar doen ze hier tegenwoordig ook al moeilijk over...

Groetjes
    Bas

• 28 December 2009 - 08:04

Nettie:

Nou da's behoorlijk balen die regen, maar de natuur is er niet minder mooi om volgens de foto's. En het zal ook wel niet zo koud zijn als hier. Tegen de tijd dat jullie thuis zijn vriest het alweer volgens de voorspellingen. Maak er nog een mooie laatste week van. Liefs!!

• 28 December 2009 - 10:35

Marja:

Hoi Pierre en Sandra,

We hebben een gezellige witte kerst gehad en lekker gegeten bij de Tielleman !Doortje kreeg als verassing een vuurwerkfontein op haar toetje!!
    Genieten jullie nog maar van die laatste dagen en succes met de brug!!!

Groetjes Marja

• 28 December 2009 - 10:36

Mark & Bianca:

Hoi San en Pierre,

Wat jammer van de sneeuw zeg...Hier was het nog wel een witte kerst maar inmiddels is alles weg. Straks ga ik je een langere mail sturen maar alvast heel veel sterkte met je klim over de brug (als je het doet...) SPANNEND !!

Liefs, Mark, Bianca, Kevin en Shane

• 28 December 2009 - 10:37

Mark & Bianca:

Correctie....ik bedoelde dus : "wat jammer van al die regen zeg", maar dat was misschien wel duidelijk !!!

• 28 December 2009 - 13:14

Nel Cloosterman:

Ik hoop dat je het durft The Harbour Bridge te beklimmen hij is hoog hoor.Maar jullie durven het wel denk ik,je hebt voor moeilijker dingen gestaan tijdens je reis.
    En er is ietwat beveiliging, maar niet naar beneden kijken als je omhoog klimt. Succes er mee en groeten Nel Cloosterman.

• 28 December 2009 - 18:41

Dory:

Wat jammer dat jullie zoveel regen hebben, hoop dat het de komende dagen minder wordt.
    De foto's zijn toch erg mooi.
    Ja het telt alweer hard af die vakantie, wat is dat snel gegaan hé?
    Heel veel succes met die klim en zorg aub dat jullie heelhuids aan de terugreis kunnen beginnen!!
    Geniet volop van Sydney en heel veel liefs van ons allemaal. xx

• 29 December 2009 - 08:42

Yvon De Kleijn:

He Sandra en Pierre,

wat jammer dat het weer niet helemaal mee wil werken, hopelijk wordt het vanaf nu beter!!!

Desondanks vind ik de fotos wel super gaaf, met die mist ziet het er erg sprookjesachtig uit.

Alvast veel succes (en plezier) met de harbour bridge!!

Groetjes Yvon en Willem.

• 30 December 2009 - 13:21

Bob En Jose:

Hey luitjes!

Wat een mooie foto's van jullie klim avontuur!
    Super gaaf zeg!
    Wij hebben een gezellige kerst gehad, lekker gegeten.

Alvast een spetterende jaarwisseling en geniet nog van de laatste week!

Groetjes Bob en Jose