Lake Taal en Baguio - Reisverslag uit Baguio, Filipijnen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Lake Taal en Baguio - Reisverslag uit Baguio, Filipijnen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Lake Taal en Baguio

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

17 December 2010 | Filipijnen, Baguio

Onze eerste tour deze vakantie was eergisteren naar Lake Taal. We laten ons, zoals bij iedere vakantie, verleiden door mooie verkooppraatjes. We hadden echt te veel betaald voor deze tour. We hadden deze kunnen boeken voor 6400 pesos totaal maar dat liep bij ons helemaal uit de hand en ik was behoorlijk pissig (taxi 4.000 boot 3.500 gids 500 paarden 600 bootman 20 eten 1.700 en dan nog allemaal fooi). Ook mijn eigen schuld want ik had me beter moeten voorbereiden. Gelukkig toch een hele mooie dag die we niet hadden willen missen. Onze chauffeur pikte ons om 8 uur op om naar Lake Taal te rijden, een rit van ongeveer 2 uur. Deze rit was op zichzelf al een tour, tjonge wat een verkeer en drukte. Bijna niet te beschrijven wat je onderweg allemaal ziet, wij denken dat er helemaal geen verkeersregels zijn in Manilla en omgeving. Werkelijk iedereen rijdt zigzag over de weg, van jeepneys, bussen, auto’s, tuktuk’s maar ook fietsers , voetgangers en honden schieten overal tussen het verkeer door. Geen plaats meer op je eigen rijbaan dan gewoon tegen het verkeer in. En de drukte langs de weg is ook enorm, veel winkels, ontelbare reclameborden, elektriciteitskabels en vuil. Tijdens de heen- en terugreis hebben we maar 2 ambulances zien rijden en wonder boven wonder komen die toch door het verkeer heen.
Lake Taal is bekend vanwege het centraal in het meer gelegen eiland, waarop zich een van de kleinste actieve vulkanen ter wereld bevindt, de slechts 400 meter hoge Taal Vulcano. In zijn uitgedoofde krater heeft zich een meer gevormd met daarin een mini eilandje. De laatste uitbarsting van deze vulkaan was in 1965 en toen verloren 190 mensen het leven. Een boot bracht ons in 20 minuten naar het eiland en daar werden we opgewacht door vele mensen. Nee wij gingen wel lopen, 400 meter moest toch te doen zijn. Dom en ik had beter moeten weten, klimmen is niet mijn ding. Na 10 minuten zaten we op 2 zielige paarden die ons in een kwartier naar de top brachten. Van deze tocht hebben we geen foto’s want we vonden het nogal genant, terwijl we later vele Japanners op dezelfde wijze naar de top zagen komen. De stank van deze vulkaan was verschrikkelijk maar het uitzicht was fantastisch. Tijdens onze wandeltocht naar beneden werden we getrakteerd op een flinke, warme regenbui. Aan de andere kant van het meer stond Nestor ons op te wachten en bracht ons naar het paleis van de voormalige president Marcos. Na het vertrek van deze president werd deze ruïne omgetoverd tot "people´s park in the sky" maar het foeilelijke gebouw zal erg weinig mensen lokken. Na een late, niet zo lekkere, lunch was het weer tijd om terug te gaan naar Manilla. De terugreis hebben we wederom met dichtgeknepen billen en gesloten ogen in de auto gezeten, een auto huren is hier echt geen optie.
Gisteren vetrokken we om 11.15 uur naar Baguio, ongeveer 240 km ten noorden van Manilla. Een tussenstop omdat we niet met een nachtbus rechtstreeks naar Banaue willen en we tijd genoeg hebben. Een soort business class bus, met enorm veel ruimte zodat de rit van 6 uur een appeltje, eitje was. Een prachtige route met veel rijstvelden en mooie natuur, vooral het laatste gedeelte door bergen was spectaculair. Aangekomen in Baguio snel een hotel gevonden en op zoek naar een restaurant. Het is niet prettig in het donker een nieuwe stad te moeten ontdekken en er waren zoveel mensen op straat. Het lijkt wel of dat alle bewoners van de stad iets verkopen en er eigenlijk niemand meer over kan zijn om al deze koopwaar te kopen.
We hadden niet verwacht in een Aziatisch land in een kerststemming te komen. Werkelijk overal kerstbomen en alle parken, winkelcentra’s, en huizen hangen vol met kerstverlichtingen, kerststallen en kerstversieringen. Het is niet vreemd dat na de eeuwenlange Spaanse koloniale overheersing de meerderheid van de Filippijnse bevolking katholiek is. Zij onderscheiden zich wat dit betreft sterk van de andere Aziatische landen. Hier geen tempels maar veel pastelkleurige kerken en dus een echte kerstsfeer. Nee tot nu toe zijn de Filippijnen met nog geen ander land in Azie te vergelijken.
Vandaag een relaxte dag in Baguio met 1 opdracht, het regelen van buskaartjes naar de volgende bestemming. We hadden gehoopt op een luxe bus maar 3 busstations verder hadden we in de gaten dat dit morgen niet zal gaan lukken. We zullen de 125 km moeten afleggen in een enorme oude rammelbus die daar meer dan 6 uur over gaat doen. Voor de rest hebben we heerlijk rondgedwaald in deze chaotische stad. Pierre heeft zich laten scheren, we bezochten de City Market, de Cathedral of Baguio en het Burnham Park. Een groot park midden in de stad met een klein meer waar bootjes worden verhuurd. Ook zagen we audities voor “Pilipina got talent”, erg lachwekkend. Beroemd zullen ze niet worden, nee daar zullen jullie waarschijnlijk nooit iets van horen. Het massatoerisme zoals in Thailand, Laos en Cambodja is hier ver te zoeken, we komen nauwelijks toeristen tegen. De mensen zijn enorm vriendelijk en behulpzaam. En waar ik in andere landen altijd geld moet betalen om iemand te mogen fotograferen vinden ze het hier helemaal geweldig om op de foto te gaan. Pierre wordt ook door veel mensen aangesproken en hem raak ik ook niet snel kwijt in de mensenmassa, hij steekt overal 2 tot 3 koppen bovenuit. Morgen reizen we verder naar het noorden en dat horen jullie over een paar dagen.

Hoe is het in Nederland ? Wij lazen net op internet (gratis wi-fi) dat er vanavond 10 cm sneeuw gaat vallen. Is het ook nog steeds zo koud ? Rij en ben voorzichtig.

• 17 December 2010 - 10:06

S+P+B+B:

Ik ben echt wel jalours. Mooie omgeving met lekker weer. Hier is echt geen 10 cm sneeuw gevallen. Gister de hele dag geregend, wat later over ging naar sneeuw. En toen de vorst er over heen. Maar kijk nu naar buiten en het begint nu weer te sneeuwen. Bedankt voor de felicitatie en de kus aan Bo en Bram zijn door gegeven. Ik ga Zo Bo naar Dory brengen, Bram is op school en ik ga werken. Vanavond feest op mijn werk.

• 17 December 2010 - 11:17

Reinier,Anke En Kids:

Hey San en Pierre,

Superleuke verhalen weer, even een beetje het vakantiegevoel!! Hier is het ondertussen behoorlijk wit geworden. Sneeuwpret voor de kids.

Groetjes Anke, Reinier en de kids

• 17 December 2010 - 11:30

Ton:

Is de enter-toets kapot?

• 17 December 2010 - 12:56

Marja:

Hey,
    het ziet er mooi uit daar!
    Zo te lezen gaat alles goed.
    Hier is het inmiddels erg wit, ben net met de auto weggeweest maar dat was geen pretje. De volgende keer pak ik de slee!
    Veel plezier nog daar, dan ga ik de komende dag nog wat reisjes verkopen!

groetjes marja, jef , lizzy en tom

• 17 December 2010 - 13:18

Nettie:

En Femke Halsema is opgestapt bij Groen Links! Maak je maar niet te druk als je een keertje te veel betaalt, dat overkomt mij ook wel eens. Volgende keer beter. Geniet van het reizen en van de mensen!!
    Liefs!

• 17 December 2010 - 15:09

Mike:

Zien er leuk uit de foto's.
    Veul plezier nog en da ge niet verdwaalt.

gr Mike

• 17 December 2010 - 15:30

Hanny:

Ik enter te veel en als het goed is staat er een bericht zonder tekst. Het ziet er weer prachtig uit. Wat een drukte op straat, dat kennen we in Schaijk niet.
    Veel plezier!
    Hanny

• 17 December 2010 - 16:29

Bianca + Fam. :

Hoi hoi,

Tja, zelfs jullie als ervaren reizigers kunnen bedonderd worden....Ach ja, er zijn ergere dingen moeten jullie maar denken. Het klinkt wel erg leuk allemaal, geniet ervan !
    Ik heb vandaag weer chemo gehad, alles ging goed, nu weer even uitrusten.

Liefs, Mark, Bianca, Kevin en Shane xxx

• 17 December 2010 - 16:30

Bianca J.:

Trouwens....nog gefeliciteerd met jullie kleine nichtje Bo !

Liefs xxx

• 17 December 2010 - 22:19

Jeanne:

Geniet van het heerlijke warme weer!
    Nog veel plezier!

liefs Ron en Jeanne

• 18 December 2010 - 20:08

Dory:

Hoi Pierre en San,

Ziet er prachtig uit daar en wel leuk dat het land met geen ander atziatisch land te vergelijken is toch. Jullie temperatuur scheelt zeker 35 graden met de onze en bij jullie moet je opletten op straat voor het verkeer en hier voor de gladheid haha, altijd iets.
    Geniet van alle indrukken en van de zon en tot schrijfs!!

Liefs en dikke kus xx

• 19 December 2010 - 22:02

Bob:

euii vakantie gangers, wat een lekker weer hebben jullie, hier is vanavond een 15 a 20 cm sneeuw gevallen. morgen weer blij dat ik glij naar m'n werk. ik probeer jullie verslagen tijdens de verbouw een beetje te volgen. heel veel plezier en geniet van de zon.

groeten van de camping gasten.

• 20 December 2010 - 07:33

Diana:

Ha San je hebt toch echt wel wat gemist, de kerstborrel was weer super gezellig, volgens mij was ik om een uurtje of 2 a half 3 thuis, erg veel schik gehad, en we hebben je gemist.
    Lekker joh, jullie reis, heerlijk die warmte, ik wil zo met jullie ruilen, hier ligt wel erg veel sneeuw. Vanmorgen met 20 km p.u naar het werk gereden (geglibberd meer).
    Heel veel plezier, geniet ervan.

Heel veel groetjes van Martijn, Jan-Willem en van mij natuurlijk

• 20 December 2010 - 10:21

Silvie:

Ik neem mijn woorden terug over het beetje sneeuw hier !! Er ligt hier inmiddels bijna een halve meter sneeuw. Prachtig gewoon !!!
    De verjaardag van Bo was leuk en ze erg verwend!! Er staat 1 foto op mijn en 1 op Pascals hyves.

Hoe gaat het met de race-kak ??