Expeditie Robinson, de luxe versie - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Expeditie Robinson, de luxe versie - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Expeditie Robinson, de luxe versie

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

01 Januari 2011 | Filipijnen, El Nido

Allereerst willen wij jullie natuurlijk allemaal een heel goed, gezellig maar vooral gezond 2011 toewensen. Maak er een mooi jaar van samen met familie, vrienden en collega’s. Hebben jullie een gezellige jaarwisseling gehad met veel oliebollen en vuurwerk ? Wij hebben het rustig gevierd in Coron Town op Busuanga Island met veel vuurwerk en een grote disco op het dorpsplein. Heel wat anders dan vorige jaar in Sydney maar zeker net zo leuk. De Filippijnen maken de hele dag enorm veel herrie met ouderwetse feesttoeters en knallend vuurwerk.

Gisteren zijn we terug gekomen van een fantastische 3-daagse trip rondom Busuanga Island oftewel de Calamian Group. Wat was het schitterend en wat hebben we genoten, het leek wel vakantie. Een paar maanden geleden vond ik deze touroperator thuis op internet. Het plan was om met deze tour ons af te laten zetten op onze volgende bestemming, El Nido maar deze was helaas volgeboekt. Er zat dus niets anders op dan een privé tour te boeken met een eigen boot, gids, kok en stuurman. Wat deden we zoal die 3 dagen ?

We hebben veel gesnorkeld, zelfs ik. De meeste van jullie weten dat ik niet zo’n groot fan ben van de zee dus weer een hele overwinning voor mij. Er is een hele nieuwe wereld opengegaan en natuurlijk nu veel voordeel van mijn gelaserde ogen. In de Calamian Group zijn in de Tweede Wereldoorlog heel wat Japanse schepen vergaan. De meeste liggen diep en zijn alleen met diepzeeduiken te zien maar een paar liggen in ondiep water en zijn met snorkelen goed te zien. We zagen prachtige vissen en mooi koraal welke hier goed beschermd worden door de lokale bevolking. De bootcrew bracht ons naar het mooiste koraal en zo zwommen we heel wat af.
We hebben veel en lekker gegeten. Natuurlijk alles vers uit de zee of de markt in Coron Town. Op een pieplein houtskacheltje werden de lekkerste dingen klaargemaakt. Zo aten we krab, zeewier, salades, als snacks zoete aardappelen en bakbanaantjes, heel veel vis en zelfs een zelfgevangen jungle kip. We moesten regelmatig stoppen om met een visser te onderhandelen over de prijs van de vis. Iedere morgen een heerlijk ontbijt met omelet, bananen pannenkoeken en overheerlijk vers fruit. Zoals ik al schreef….een luxe Expeditie Robinson.

We bezochten kleine dorpjes waar wij met open armen werden ontvangen. De mensen zijn hier zo ontzettende vriendelijk,gastvrij en beleefd. De kinderen zijn vaak te vinden op het basketvelden vinden het geweldig om gefotografeerd te worden, zo grappig. De mannen zijn vaak op zee en de vrouwen zorgen voor het huishouden en de kinderen. Ollie, onze leuke gids, regelde een jungle kip voor ons avonddiner. In zijn geboortedorp werden we meteen uitgenodigd door zijn moeder en zussen. Vol trots lieten ze hun huis, fotoalbum en winkeltje (paar steigerplanken met een berg t-shirts alles onder een zeiltje) zien. Tja en dan denken wij dat er thuis geschilderd moet worden ….we moesten ons schamen. En zoals in ieder klein dorp was hier ook een karaoke tent, daar zijn ze hier werkelijk helemaal dol op. Je hoort bijna op elke hoek van de straat wel een Filippijn zingen en de meeste niet erg mooi. Ook Ollie kon het niet laten en zong voor ons, zo lief.

We sliepen op werkelijk de mooiste plekken in de openlucht. Een matras, kussens en een muskietennet waren voldoende voor een heerlijke nachtrust onder de sterrenhemel. De eerste nacht enorm veel wind gehad maar het bleef warm en gelukkig droog . Ollie vond het erg koud en lag met een dikke muts in z’n hangmat. Een koude winter in Nederland zou hem wel op andere gedachten brengen. De tweede nacht hadden we een prachtige plek tussen ruige kalksteenformaties en genoten we volop van het uitzicht en de mooie vuurvliegjes, erg romantisch. Tijdens het drinken van een lekkere borrel vertelde Ollie in gebrekkig Engels over het leven op de Filippijnen, dat toch niet zo eenvoudig en simpel is. Dan besef je ook weer dat het in Nederland niet zo slecht gaat en we niet zoveel mogen mopperen.

Hopelijk geven de foto’s een kleine indruk van de afgelopen dagen. Momenteel zijn we met de boot onderweg naar onze volgende bestemming, El Nido. Een tocht van 6 tot 8 uur dus hopelijk komen we nog voor het donker aan. Pierre ligt tegenover mij te slapen en ik voel een brandende zon in mijn nek, de hoogste tijd voor zonnebrandolie.

Nogmaals een gelukkig nieuwjaar en veel liefs van Pierre & Sandra

• 01 Januari 2011 - 13:38

Tante Dorien:

Weer kei mooie foto's van jullie, daar geniet ik toch altijd het meeste van!! Ook van de rest hoor. Hier gaat alles z'n gangetje, gisteren nieuwjaar gevierd en zojuist de oliebollen voor de familie gebakken met een lichte kater. Voor jullie 2tjes een gelukkig en gezond 2011 en geniet er nog maar van, maar dat zal wel lukken.

• 01 Januari 2011 - 13:40

Twan En Berit:

Hallo daar,

Allereerst een heel goed en gezond 2011 toegewenst !!! Met de laptop op schoot en buiten een laag sneeuw, lees ik jullie reisverslag en zie prachtige (zonnige !) foto's.. Wat is het daar mooi zeg ! Doet me inderdaad aan expeditie robinson denken, maar dan in de luxe vorm (zoals je zelf al omschreef). Erg mooi en indrukwekkend !! Geniet nog van jullie vakantie en die zonnebrand laat maar achter op jullie vakantiebestemmng, want die heb je hier voorlopig niet nodig...

Groetjes van Twan en Berit.

• 01 Januari 2011 - 14:14

Bianca & Mark:

Maligayang Pasko !
    Looking good zeg, we zijn echt niet jaloers hoor....

Tabee,
    Bianca & Mark

• 01 Januari 2011 - 15:37

Dory:

Hoi Pierre en Sandra,

Voor jullie ook een heel goed en vooral gezond 2011.
    Jullie beginnen het in ieder geval goed want wat is het daar prachtig en wat een luxe expeditie hebben jullie gemaakt zeg. Wij hebben oud en nieuw gevierd samen met de vroege ploeg en het was erg gezellig. De sneeuw is hier langzaam aan het verdwijnen maar zonnebrand hebben we nog niet nodig helaas.
    Een fijne tijd in El Nido en we wachten weer op het volgende bericht.

ps. ons mam vind het nu wel vort lang duren en is iedere keer erg benieuwd of we weer iets gehoord hebben. Morgen op Maudy's verjaardag zullen we weer de foto's laten zien.

Genietze nog en een dikke kus van ons allen!!!

• 01 Januari 2011 - 15:55

Tante Lucy:

Hi
    What a beautifull pictures ,
    We are having rain today ,so just get burned from the sun ,that's only a dream for us .
    All the best for 2011 ,and the best off health .
    Love Tante Lucy xoxo

• 01 Januari 2011 - 18:03

Peter & Els:

Hey Pierre & Sandra,

Ja, ook wij zijn weer "volgers" tijdens deze prachtige reis die jullie maken.
    Wij wensen jullie alle goeds voor 2011 !
    Gewoon doorgaan met genieten.
    Groetjes de Doorentjes.

• 01 Januari 2011 - 18:44

Nettie:

Net terug van een paar daagjes Leuven (Belgie) met Coby wil ik jullie natuurlijk ook het allerbeste voor 2011 toewensen. Het begin is in ieder geval goed!! Prachtige foto's ook!! Morgen moet ik even naar jullie koffiezetapparaat gaan kijken want de koffie is op en het maakt rare geluiden, zegt jullie huisschilder Herman. Coby en ik hebben het heel leuk Leuven, wel 10.000 mensen die op de Oude markt aftellen. Vreemd genoeg werd er daarna geen vuurwerk afgeschoten!!
    De temperatuur in Leuven was een paar graden boven 0, da's een paar graadjes minder dan bij jullie maar wij waren er dik tevreden mee.
    Veel plezier nog op het volgende eiland!!

• 01 Januari 2011 - 23:51

De Huufkes:

Hoi Sandra en Pierre,

Toch nog een kort berichtje om jullie een heel goed 2011 te wensen. Het begint in ieder geval heel goed voor jullie, maak er van de rest ook nog wat moois van.

Groetjes de Huufkes (je weet wel Peter, MIeke, Sebastian en Pepijn)

• 03 Januari 2011 - 10:24

Atze:

Hoi Sandra en Pierre,
    Allereerst de beste wensen voor 2011 !!
    Wederom een geweldig reisverslag en prachtige foto's. Blijf genieten van dit mooie land.

• 03 Januari 2011 - 22:11

Jolanda:

Een heel gelukkig nieuwjaar voor jullie saampjes van ons allemaal. Ons mam heeft jullie prachtige foto's nog niet gezien, want op Maudy's verjaardag deed hun auto het niet. Wat maken jullie weer een prachtige reis, geweldig! Geniet er nog maar lekker van!

Groetjes Keijzertjes

• 04 Januari 2011 - 12:36

Wim En Netty Tielema:

Een heel goed en gezond 2011 voor jullie samen maar dat kan bijna niet kapot daar in de zon
    Wij staan op het punt om te vertrekken alles is zo ver klaar
    Tot over een maandje groetjes en tot ziens gezond thuis

• 09 Januari 2011 - 18:36

Vul Hier Je Naam In.:

Vul hier je reactie in...

• 09 Januari 2011 - 18:50

Marja:

Hoi Pierre en Sandra,

Allereerst nog de aller beste wensen voor dit nieuwe jaar!!
    Wij zijn net terug van onze vakantie uit het warme Spanje, en het was er "kei skon".
    Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt van al die mooie plekken die jullie bezoeken (ga zo door !!)
    Nog heel veel plezier !!

Groetjes Eric, Marja en de kids