Blue Lagoons en een ondergrondse rivier - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Blue Lagoons en een ondergrondse rivier - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Blue Lagoons en een ondergrondse rivier

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

06 Januari 2011 | Filipijnen, Puerto Princesa City

El Nido en de Bacuit Archipel zijn de redenen waarom de meeste mensen en dus wij ook naar Palawan komen. Het landschap in dit gebied is adembenemend, de kust rijst hier steil uit zee op in de vorm van ruige kalksteenformaties. Tussen de kliffen bevinden zich hier en daar idyllische, nauwelijks betreden zandstrandjes. Het glasheldere water van de diepblauwe zee is rijk aan koralen en kleurrijke vissen. El Nido is ook bekend vanwege de broedkolonies van salanganen. De nestjes van deze kleine gierzwaluwen worden hier verzameld om als ingrediënt te dienen voor de Chinese vogelnestjessoep. Een echt backpackers dorpje met veel gezellige restaurants, kroegen en heel veel toeristen. Zaterdagavond was er rond 7 uur een stroomstoring van een uur en overal brandde kaarsen, zo knus.

De boottocht was wederom meegevallen, we kwamen net voor het donker aan en vonden snel een hotel. Het zoeken van een dagtrip was niet moeilijk want ieder hotel, winkel, restaurant in El Nido bieden deze aan. Zondag deden wij de meest bekende plekken aan van de Bacuit Archipel zoals de Small en Big Lagoon, Secret Lagoon, Simizu Island en Seven Commandos Beach. De Small Lagoon was alleen bereikbaar al snorkelend door een kleine rotsopening en in de Big Lagoon zagen we een baby haai (gelukkig vanaf de boot en niet snorkelend). Het weer liet alleen die dag wat te wensen over, koud was het zeker niet maar zwaar bewolkt en er stond een flinke wind. Deze boottocht viel enorm tegen en achteraf gezien was het zelfs onverantwoord. We zaten met z’n zessen op een piepkleine bangka en de golven waren enorm hoog. In plaats dat de golven onder het bootje doorgingen kregen wij deze helemaal over ons heen, we waren werkelijk zeiknat. Het was zeker 2 jaar geleden dat de bootmannen zo’n wind hadden meegemaakt. Maar desondanks was het een geweldige dag met prachtige baaien, witte stranden en steile rotsformaties. Later hoorde wij In El Nido dat de ferry, waar wij een dag eerder mee waren aangekomen, was gezonken maar alle inzittende waren gelukkig gered. Daarom besloten wij de dag erna de tour af te zeggen. We zaten al vijf dagen op een boot en vonden het lekker een dagje lezend op het strand door te brengen. Ook boekte we op internet twee binnenlandse vluchten, eentje vrijdag naar Cebu City en eentje weer terug naar Manilla.

Dinsdag vertrokken we een half uur later dan gepland met een busje naar Puerto Princesa, de provinciehoofdplaats van Palawan. De laatste jaren is er hard gewerkt aan deze weg welke nu voor het grootste gedeelte geasfalteerd is en de reistijd van 10 uur is verkort naar 6 uur. Een hele opluchting want reizen in zo’n klein busje is beslist geen pretje. De massage van de dag daarvoor was meteen teniet gedaan. We vonden een leuk hotel iets buiten het centrum en werden na zonsondergang lek gestoken door de muggen. De stad zelf vonden wij tegen vallen maar daar kwamen wij ook niet voor. Wij kwamen voor de Underground River in het St. Paul’s Underground River National Park.

Gisteren werden we na het Filippijns uurtje eindelijk opgepikt en reden we in 2 uur door prachtige natuur naar het kleine plaatsje Sabang. Daar was het zo enorm druk met toeristen en de wachttijd zo lang dat onze gids besloot eerst een vroege lunch te nemen alvorens wij met de boot naar de ingang van de ondergrondse rivier werden gebracht. Tijdens de lunch bestelde onze reisgenoten Tamilok, een typisch Palawans gerecht. Een vieze, glibberige, rauwe worm gedompeld in azijn maar wij bedankte vriendelijk, het zag er zo goor uit . Na de lunch bracht een bangka ons in 20 minuten naar de ingang van de rivier waar wij werden voorzien van een zwemvest en charmante helm. De lengte van de de Subterranean River is eigenlijk 8 km lang maar wij zagen alleen de eerste 1,5 km van de rivier. Bij het binnengaan van de grot roken we meteen een muffe geur welke veroorzaakt werd door de uitwerpselen van de grote aantallen vleermuizen. Onderweg wees onze gids, met behulp van een lamp, naar verschillende vormen in de grotten. Op enkele plaatsen verbreedt de smalle riviertunnel zich tot grote, kathedraalachtige ruimten. Erg mooi en mysterieus, één van de mooiste die wij ooit hebben gezien. Op de terugweg naar Puerto Princesa bezochten we ook nog Viet Village, een dorp met Vietnamese vluchtelingen die daar in 1979 arriveerde. Het was daar uitgestorven, meer een spookstadje. ’s Avonds hadden wij gereserveerd bij het bekende restaurant Kailui en wat hadden we daar enorm lekker en goedkoop gegeten. Voor iets meer dan 10 euro aten we soep, zeewier, paarse zoete aardappelstamp en maar liefst 3 verschillende soorten vis, heerlijk !

Vandaag hebben we een “island hopping tour” gedaan in de Honda Bay, 10 km ten noorden van Puerto Princesa. We snorkelde vanaf een platform, Star Fish Island en op Snake Island. Een heerlijke, relaxte dag met toch wel het hoogtepunt op Snake Island. Doordat het koraalrif van Snake Island in de luwte van de zandbank ligt staat er geen sterke stroming en kan men hier veilig snorkelen. Zo zagen wij o.a. papegaaivissen, pincetvissen en verschillende soorten koraalvlinders. Het koraal hier is niet te vergelijken met Busuanga Island maar hier zaten wel enorm veel en grote vissen, erg mooi. Net voor een gigantische regenbui zaten wij weer in het busje terug naar de stad.

Dit was onze laatste dag op het mooie Palawan en we zijn blij dat we dit eiland hebben aangedaan. Morgen vertrekken per vliegtuig naar onze laatste bestemming op de Filippijnen, Cebu. Daar hopen we dezelfde dag of misschien een dag later de boot naar Bohol te nemen.

Hoe is het in Nederland ? De sneeuw bijna weg ? We zagen net op internet dat er een grote brand in Moerdijk is geweest, nogal spectaculair of niet ? Bedankt voor jullie reacties en mailtjes, we blijven graag op de hoogte. Tot over een paar dagen.

Liefs Pierre & Sandra

• 06 Januari 2011 - 11:17

Ton:

Euiiiii Megusse,

Ziet er weer erg mooi uit, al is de risicofactor hier wel wat groter dan normaal of niet? Hoe kunnen jullie een uur stroomuitval hebben met de beste electricien van het Moesbos ter plaatse?

Hier is het vooral nat dus de wegen worden nu schoongeveegd en de sneeuw is bijna helemaal weg.

Nog heel veel plezier op de laatste bestemming.

Bianca & Ton

• 06 Januari 2011 - 11:22

Nettie:

Tjonge, wat een droomplekken weten jullie te vinden. Zou dit nou het paradijs zijn? Gaan jullie in op bovenstaand verzoek? Komt aardig inde buurt dacht ik zo!
    Hier dooit het inderdaad en de temperatuur zal in het weekend oplopen naar zo'n 10 graden. Tegen de tijd dat jullie terug zijn is het misschien al lente (ha, ha)
    PS Herman is klaar met schilderen en het is erg mooi geworden!
    Geniet nog volop van jullie verblijf daarginds!!
    Liefs
    Moeke

• 06 Januari 2011 - 11:41

Willem VT:

Hey!
    Ziet er allemaal top uit hoor!!! Ben jaloers....
    Geniet er nog van!
    Groetjes uit het druilerige Nederland

• 06 Januari 2011 - 12:24

Twan En Berit:

Wow, wat mooi....kwijl, kwijl.... Dan ziet het er hier in Nederland toch anders uit...

• 06 Januari 2011 - 13:19

S+P+B+B:

Wat een prachtige natuur!!! Daar moet toch wel gesnorkeld worden !!

En uuuh hoe smaakt zeewier?

• 06 Januari 2011 - 14:12

Eric Vissers:

Hey hallo,

Ziet er mooi uit allemaal hoor. Doen jullie goed. Geniet er maar lekker van.

Toedelidoki

• 06 Januari 2011 - 15:45

Manon En Zo:

Hey Sandra en Pierre,

Wat prachtig allemaal.
    Hier regent het vandaag alleen maar. Maar ook dat heeft zo zijn voordeel: alle ijs smelt nu weg op de straatjes waar dit nog lag. Blij toe. Wij genieten nog een paar daagjes van onze vakantie en gaan dan weer lekker aan het werk. Genieten jullie nog lekker van je laatste bestemming.

Veel liefs,
    Manon, Nicon, Inge en Elle

• 06 Januari 2011 - 16:10

Hanny:

Hey Sandra en Pierre,

Wat ziet er dit geweldig uit.Mooi om zo een klein beetje met jullie mee te reizen. Wat zou ik gillen in dat bootje... echt iets voor jullie! En die gezonken ferrier... ook niets voor mij. Ik geniet nog een paar dagen van mijn vakantie. Heb bijna alles opgeruimd, en de slalontafel is al verkocht. Geniet er nog van en bedankt voor jullie gezellig reisverhaal.
    Groetjes,
    Hanny

• 06 Januari 2011 - 16:45

Dory:

Hoi Pierre en Sandra,

Bijna niet voor te stellen dat er plaatsen op de wereld zijn die er zo uit zien, wát een prachtige natuur!!
    Fijn dat jullie zo genieten, jullie zien er ook niet slecht uit op de foto's haha.
    Hier is het ook weer een stuk minder koud maar nu regent het pijpenstelen de hele dag en dat is helemáál niks, maar ja we hebben altijd wel wat te zeuren hè.
    Ons mam heeft waarschijnlijk een slijmbeursontsteking in haar linkerschouder en vergaat van de pijn. Hopelijk helpen de medicijnen snel.
    Verder heb ik niets nieuws te melden en gaat alles z'n gangetje.
    Veel plezier op jullie laatste bestemming en tot schrijfs!!

Lieve groeten van ons allen.

• 06 Januari 2011 - 17:04

Ria V. T.:

Allereerst nog de beste wensen voor dit nieuwe jaar.
    Volgens mij hebben jullie een schitterende reis en wat een prachtige foto's. Veel groetjes en nog lekker genieten van de laatste dagen.
    Tot ziens.

• 06 Januari 2011 - 17:04

Ron En Jeanne:

Het ziet er weer geweldig uit!!

• 06 Januari 2011 - 20:13

Emmeli:

He reizigers! wat een geweldige reis weer! Heb een berichtje achtergelaten op de laatste dag van jullie reis naar Australie!

• 08 Januari 2011 - 10:59

TPS:

Echt schitterend vrouwke en minske!
    Wauw..... geweldig mooie foto's ook!

Ik had het ook gelezen van die boot richting El Nido en... van die brand hier in Moerdijk, dat klopt ook.

Groeten en geniet ze nog

• 08 Januari 2011 - 14:06

Harriette :

Hey Sandra & Pierre
    Happy New Year to both of you!!
    Enjoy the beautiful beaches & sun.
    Your pictures along with your write up makes it seem like a fantasy land.
    I am so envious.
    It is snowing like crazy today & I am at work. Dan was going to go to the cottage today to shovel the 25cm we got there on Tues but the roads are too dangerous, so he will shovel our driveway at home & drink coffee and ???

• 09 Januari 2011 - 00:06

Bianca, Mark, K+S:

Hoi hoi,

Heb jullie net een mail gestuurd. Ben erg onder de indruk van jullie prachtige verhalen en vooral de foto's. Had dit eerlijk gezegd niet bij de Filipijnen verwacht. Zo zie je maar dat je beeld van een land toch heel anders kan zijn dan de werkelijkheid !! Geniet er nog even van, hier is het weer niets aan. Alle sneeuw is in ieder geval weg en het is alweer 12 graden !

Liefs, Mark, Bianca, Kevin en Shane xxx

• 09 Januari 2011 - 00:14

Bianca:

Nog ff dit, ik zag dat Emmeli bij jullie laatste verslag van Australie iets geschreven heeft. Ik heb haar jullie site laten zien omdat zij de 20e ook vertrekken naar Australie was ze erg benieuwd. Mijn neef is trouwens ook onlangs naar Australie vertrokken met z'n gezin en heeft ook een "waarbenjij" site gemaakt, erg leuk !

Liefs, Bianca xxx