Kakkerlakken en herrie - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Kakkerlakken en herrie - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Kakkerlakken en herrie

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

10 Januari 2011 | Filipijnen, Manilla

Hebben wij jullie al over minder leuke dingen van de Filippijnen verteld ? Die zijn er toch ook. Zo is Pierre helemaal gek aan het worden van de herrie, altijd en overal. ’s Nachts is het ergste, voornamelijk door de airco of piepende ventilator en is er geen keiharde muziek dan staat er wel een kat, hond of haan enorm geluid te maken. Ikzelf krijg wat van de kakkerlakken. Gelukkig zijn die er niet zo veel maar als ik zo’n beest zie spring ik een meter in de lucht. Bah, wat zijn die beestjes ontzettend goor en vies om te zien. Met de tricycles hebben we ook wat problemen maar dat ligt waarschijnlijk aan onszelf. Tricycles zijn motorfietsen welke voorzien zijn van een overkapte zijspan en welke fungeren als een soort minitaxi’s voor korte ritten. Alleen is die zijspan gemaakt voor 2 kleine Filipino’s en niet voor een Pierre en Sandra. We zitten behoorlijk opgepropt in zo’n ding. Ach, deze “probleempjes” horen ook bij het reizen in Azië.

De vlucht van Puerto Princesa naar Cebu City verliep voorspoedig zonder enige vertraging. Cebu is na Manila het belangrijkste economische centrum van de Filippijnen. De “Queen City of the South, zoals de stad ook wel genoemd wordt, is een knooppunt van boot- en vliegreizen naar allerlei plaatsen in de archipel. Omdat wij te laat aankwamen om direct door te varen naar Bohol hebben we in deze tegenvallende stad overnacht. De enorme drukte overviel ons en daarbij hadden wij ook geen tijd om op verkenning te gaan. Wij namen een heerlijke massage en ik liet mijn haren behandelen in een kapsalon vol travestieten, zo grappig. We hebben hier al veel travestieten gezien.

Zaterdag vroeg uit de veren, taxi naar pier 4, per boot in 2 uur naar Bohol en per tricycle naar het La Roca hotel (eerste hotel van Bohol) en dit alles deden we voor de middag. Daarna door de hoofdstad Tagbilaran van Bohol heel wat kilometers gewandeld. We aten bij Garden Cafe, een western restaurant opgericht door de regering van Bohol met dove mensen in de bediening. Pierre liet zijn broek maken, we kochten beide een snorkelset en ik mijn derde, goedkope zonnebril (heerlijk, nieuwe verslaving).

Gisteren hebben we een auto gehuurd om zelf de mooie plekken van het eiland te bezoeken. Hier een auto besturen is, vergeleken met Manila, makkelijk te doen. We hadden een Nissan Sentra, automaat en onze eerste stop was in Antequera. Elke zondagochtend is hier een mandenmarkt en brengt de plaatselijke bevolking haar producten van huisnijverheid naartoe voor de verkoop. Manden en mandjes in tientallen vormen zijn hier te vinden. Wij kwamen alleen pas om half 11 aan en toen was de markt al afgebroken. Iets buiten Antequera ligt de Mag-Aso waterval, niet spectaculair maar we waren toch in de buurt. Iets voor de volgende bestemming kwamen we helaas met de auto vast te zitten en was het even niet zo gezellig in de auto. We werden “gered” door een aantal sterke Filipino’s. Een uur later arriveerde we bij de Chocolate Hills gereden, de hoofdattractie van Bohol. De “Chocolade Heuvels” heten zo vanwege hun typische vorm en de bruine tint die ze aannemen aan het einde van de droge tijd. Rond hun ontstaan bestaan diverse legenden. Zo zou een Arogo, een jonge en beresterke reus, verliefd zijn geworden op een gewoon mensenmeisje, Aloya. Na het overlijden van Aloya huilde Aroga, en zijn tranen veranderden in heuvels. Een andere verhaal is dat twee reuzen elkaar hier bevochten, en stenen en zand naar elkaar gooiden. Tenslotte werden zij het vechten moe en werden vrienden. Zij vertrokken zonder op te ruimen, en lieten de Chocolate Hills achter. De geologen zijn er nog niet helemaal uit hoe ze zijn ontstaan. Wij hadden niet verwacht dat deze heuveltjes zoveel indruk op ons zouden maken, erg mooi. We bezochten ook nog de kerk van Baclayon, de oudste van het eiland. Zij staat direct aan de kust en is gebouwd van koraalsteen, die naar verluidt met een mengsel van zand en eiwit op elkaar zijn gemetseld. Tenslotte maakte we nog een stop bij een standbeeld waar heel lang geleden een bloedverbond tussen Legazpi (Spanjaard) en Sikatuna (Filippijn) werd gesloten.

Bohol is werkelijk een prachtig, groen eiland met mooie dorpjes en veel palm- en bananenbomen tussen de rijstvelden. Het blijkt nu alleen dat we midden in het regenseizoen zitten en dat verklaart ook het enorme groen op het eiland. Toch namen we vandaag de gok en huurde een scooter (oh nee, het was een motor Yamaha 115 cc). Een bezoek aan Bohol is niet compleet zonder een bezoek aan het spookdiertje, of de tarsier, de mascotte van Bohol. Dit kleine aapachtige diertje heeft een lichaamslengte van nog geen 20 cm maar wel een staart van ongeveer 23 cm. Het is een schuw nachtdiertje, dat zich overdag het liefst diep in de begroeiing verstopt en 's nachts trekt het erop uit om insecten te vangen. Het beschikt hiervoor over twee enorme ogen, en kan de kop 180 graden draaien. Het zijn verbazend goede springers, die vele meters kunnen overbruggen in een sprong van boom tot boom. In Corella is een klein bezoekerscentrum ingericht, en worden een aantal diertjes in een ruim bemeten omheining gehouden. De gids is iedere morgen ruim 2 uur bezig om de 10 aanwezige diertjes te zoeken, wij hadden ze nooit gevonden. De gids wees ons er drie aan en we waren meteen verkocht, zo enorm klein en schattig.
Tegen de tijd dat het met bakken uit de hemel kwam vallen maakten wij een cruise op Loboc Rivier op een drijvend restaurant. Deze drijvende restaurants zijn gemaakt van twee banka's, houten boten, waarover een platform is gelegd. Hierop staan diverse tafels en speelt een live orkestje mierzoete muziek zoals de Carpenters. Er was een buffet, waar men tijdens de tocht een keur van Filippijnse gerechten kon nuttigen, terwijl ondertussen het landschap langs de rivier aan ons voorbij trok. De tocht eindigt bij een waterval, waar de boot rechtsomkeert maakt en terugkeert naar Loboc. Een perfecte manier om te schuilen voor de regen.
De rest van de dag hebben we rondgereden op het eiland en genoten van het landschap en de vriendelijke mensen. Ieder dorp heeft minimaal 1 kerk, een basketbalveld, een markt en alle hebben een grote school. We reden 140 km en hadden nogal wat bekijks van de lokale bevolking. We zagen trouwens ook nog de grootste in gevangenschap levende python. Dit beest is ca. 200 kilo en ruim 7 meter lang. Het eet 1x per maand en dan eet het een biggetje van 50 kilo op. En dan is het wel weer voldoende om er 4 weken op te leven.

Net hebben we een pittige massage en een lekker diner gehad en dan is er alweer een dag voorbij. Morgen vertrekken we naar Panglao Island, zo’n half uur rijden hier vandaan. Daar zullen wij tot vrijdag in een redelijk, luxe resort onze laatste dagen op Bohol doorbrengen. Hopelijk met niet teveel regen zodat we onze nieuwe snorkelsets kunnen uitproberen. In ons laatste verslag kunnen wij jullie daar alles over vertellen. Tot dan.

Liefs Pierre & Sandra

• 10 Januari 2011 - 15:28

Nettie:

Toch wat wolkjes in het paradijs??? Ja, dat hoort zeker ook bij het reizen: als alles volmaakt is heb je niks om te schrijven en da´s ook vervelend. Maar de temperatuur zal daar zeker aangenamer zijn dan hier. We hebben hier een strakblauwe lucht dus vannacht zal het wel weer een paar graadjes vriezen. Ik ben net bij de demente bejaarden wezen voorlezen in Berghem deze keer en da´s altijd weer heel bijzonder. De arme oudjes moesten verkassen van Schaijk naar Berghem dus dan zijn een paar vertrouwde gezichten altijd welkom. Verder weinig nieuws geloof ik. Rij en vaar voorzichtig in de laatste week!! Liefs, Moeke

• 10 Januari 2011 - 15:43

Marja:

hoi,
    hier even snel een berichtje, Ik zit op het werk ,werkelijk enorm druk deze maand. Ik wil jullie nog een gelukkig 2011 wensen, onze computer is gecrasht thuis dus even geen berichtjes meer.
    Fijne dagen nog !!

groetjes marja, jef en kids

• 10 Januari 2011 - 17:45

Hanny:

Het ziet er prachtig uit. Geniet ervan de komende dagen, want vakantie is achteraf ook weer zo voorbij. Vandaag weer heerlijk gewerkt en genoten van mijn collega's.

Nog een paar fijne dagen en tot jullie laatste verslag.

Groetjes,
    Hanny

• 10 Januari 2011 - 18:25

Dory:

Zet m op, hou nog een paar dagen vol haha!!!
    Blijf genieten!!!
    xxx

• 10 Januari 2011 - 20:45

Tante Lucy:

HI
    i saw all your new pictures on my new computer wich i got for christmas from my kids ,nice he .
    Enjoy the rest off your trip ,and stay safe ( all those animals ) looks creepy .
    Love you two ,
    Tante Lucy xoxo

• 11 Januari 2011 - 08:19

Ron En Jeanne:

Lieve Sandrta en Pierre,

Geniet van de laatste dagen en een hele goede reis terug!

liefs Ron en Jeanne

• 11 Januari 2011 - 08:23

Wolfkes:

Hoi San en Pierre,

Wederom geweldig. Je moet wel kunnen genieten van de dieren daarginds.

Nog een paar mooie dagen.
    Tot binnenkort.

Groeten Reinier, Anke, Fenna en Melle xxx

• 11 Januari 2011 - 09:10

Bianca + Fam.:

Ja bah, vreselijk die kakkerlakken. Maar het is natuurlijk wel prachtig dat het allemaal zo groen is nu (ondanks de regen) ! Geniet nog maar lekker van jullie laatste dagen op Bohol en tot volgende week !!

Liefs en nog goede reis van de Jebbinkjes xxx