Het leven gaat door in Oslo - Reisverslag uit Molde, Noorwegen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Het leven gaat door in Oslo - Reisverslag uit Molde, Noorwegen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Het leven gaat door in Oslo

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

09 Augustus 2011 | Noorwegen, Molde

Nou dat was nog een hele klus om het vorig verslag op de site te zetten, het uploaden van de foto’s heeft zeker een half uur geduurd. Het is maar goed dat we vakantie en dus tijd genoeg hebben.
Wederom bedankt voor de leuke reacties en nieuwtjes (vooral uit Boxmeer). De laatste paar dagen ontzettend veel mooie dingen gezien, genoeg om weer een verslag en nogal wat foto’s te plaatsen.

Vrijdag zou een regenachtige dag gaan worden in Oslo en daarom besloten we die dag zoveel mogelijk dingen “indoor” te doen. Met de bus waren we binnen een half uur in het centrum van de stad, ideaal. De eerste stop was het stadhuis, een roodbruine bakstenen gebouw. Het gebouw dat voor de viering van 900 jaar Oslo in 1950 werd ingewijd, is vierkant en lelijk. Zelfs de Osloërs waren vanaf het begin erg verdeeld over dit monumentale bouwwerk. Binnen werden we wel verrast met prachtige muurschilderingen. In dit stadhuis reikt de Noorse koning elk jaar op 10 december de Nobelprijs voor de vrede uit. Daarna brachten we een bezoek aan het zeer interessante Nobelvredescentrum. In deze tentoonstelling wordt op een multimediale manier informatie gegeven over alle winnaars van de Nobelprijs voor de Vrede. Tevens waren er vele schokkende en indrukwekkende foto’s te zien over actuele conflicten en het streven naar vrede.
Het koninklijk paleis, dat op een heuvel ligt, vonden wij erg sober. Het paleis is nog steeds de officiële woonplaats van de Noorse Koninklijke familie. De aflossing van de paleiswacht hadden we helaas net gemist. Via de grote winkelstraat, Karl Johans gate, zijn we naar het parlementsgebouw gewandeld maar hebben het gebouw van de aanslag niet kunnen vinden. Bij de kathedraal uit 1697 werden we toch wel even stil, nog nooit zagen we zo´n enorme bloemenzee. De kerk zelf konden we niet bezichtigen omdat er een begrafenis plaatsvond. Waarschijnlijk voor een van de slachtoffers van de aanslag want er stonden een aantal cameraploegen bij. Rond half 5 waren we terug op de camping en gelukkig begon het toen pas echt te regenen. Die avond en nacht is het met bakken uit de lucht komen vallen.

Op de tweede dag leek het wel of we in een andere stad waren, wat doet een zonnetje en warm weer toch veel. Er was nauwelijks een stoel of bankje te bemachtigen in de vele parken, cafés en restaurants. De buskaart was z’n geld waard want we zijn werkelijk kris kras door de stad gegaan. Zo zagen we, het in 2008 geopende, nieuwe opera van Oslo. Het 400 miljoen euro dure project vlak bij het water doet door het gebruik van wit marmer aan een ijsberg denken, erg mooi.
Een van de hoogtepunten vonden wij het Frognerpark met de beelden van Gustav Vigeland. Een prachtig onderhouden park waar we heerlijk hebben gewandeld. Op een kleine heuvel staat een 17 meter hoge stenen zuil van ineengestrengelde lichamen. Rond de monoliet staan nog andere stenen kolossen, meestal meer dan levensgrote naakte mensen van alle leeftijden. Iets lager klatert een enorme fontein, waarvan de schaal gedragen wordt door een aantal sterke mannen in een cirkel. Heel begrijpelijk dat dit park tot de meeste bezochte bezienswaardigheden van Oslo behoort. Ook bezochten we het “Vikingskiphuset” museum. Ik wilde graag weten of ik me nog iets kon herinneren van ons bezoek in 1979, nee dus. Desondanks was het leuk om drie schepen en archeologische vondsten uit de Vikingtijd te zien. De schepen werden gevonden in de graven van drie Vikingleiders aan de Oslo fjord. Daar werden ze meer dan 1100 jaar geleden begraven samen met kostbare grafgiften om de reis van hun leiders naar het rijk van de doden mogelijk te maken. Onze laatste stop in Oslo was de hippe wijk Grünløkka. Hier heeft zich een bonte mengeling van kunstenaars, advocaten, studenten en immigranten gevestigd. Wij vonden met veel moeite een plek op het terras van een kroeg waar een live jazz bandje prachtige speelde en genoten van een duur biertje en roseetje. Op de camping aten we een heerlijk verse visje gebakken op de skottelbraai.
Zondag hadden we de wekker gezet omdat we via de E6 ruim 300 kilometer naar het noorden wilde reizen. Een goede weg maar geen dubbele rijbanen en vanwege de drastische snelheidsbeperkingen zouden we hier het grootste gedeelte van de dag aan kwijt zijn. We vertrokken om half 10 in Oslo en om 11 uur namen we de eerste bak koffie in Hamar bij de Olympiahal. Deze werd gebouwd voor de Olympische Winterspelen van 1994. De hal ziet eruit als een reusachtig Vikingschip dat op z’n kop ligt. Binnen was het natuurlijk steenkoud en omdat we daar niet op gekleed waren, stonden we weer snel buiten. Een kleine 70 kilometer verderop bezochten we in Lillehammer niet het Olympisch Park maar de grootste attractie van de stad, het openluchtmuseum Maihaugen. In 1885 merkte de tandarts Anders Sandvig dat veel van de huizen en tradities verloren dreigden te gaan. Hij begon met het opkopen van allerlei voorwerpen en zelfs huizen. Zo ontstond het openluchtmuseum Maihaugen. Ongeveer 190 huizen, boerderijen en andere gebouwen gaven een goede en mooie indruk van de geschiedenis van deze streek. Misschien moet ik dan ook maar eens naar het openluchtmuseum in Arnhem gaan, toch ? Tijdens de laatste 150 kilometer van onze reisdag gebeurde het ons dan ook; de koelkast niet goed gesloten en de hele inhoud (voornamelijk bierblikjes) vloog door de camper. Eind van de middag arriveerde we op een prachtige camping tussen de bergen in Dovre maar helaas heeft het de rest van de avond geregend.

Vanmorgen was het nog spannend of we de camper uit de enorme modderpoel zouden krijgen (wat een bende) maar dat was geen probleem. We hadden graag in Dombås een muskusossensafari willen doen maar deze paste helaas niet in onze planning. Het einddoel van vandaag was Molde. De prachtige route ging door het Romsdal, een lang en smal dal met aan beide kanten machtige bergtoppen. Onderweg zagen we de waterval Stellafossen en de beroemde brug van Noorwegen Kyllingbru (Kippenbrug). Deze brug is 80 jaar geleden geopend en wij zagen net de trein over de “Rauma Railway” rijden die op deze brug is aangelegd. Kort daarna hebben we hebben we bij de Trolwand geluncht. Een loodrechte rotswand die met ongeveer 1.000 meter de hoogste van Europa is. Langs de rotswand lopen enkele erg moeilijke klimtochten. De eerste bergbeklimmers hadden in 1965 twee volle weken nodige om de top te bereiken. In 1980 waagde er zich iemand aan om met een valscherm naar beneden te springen. Na enkele dodelijke ongevallen is het valschermspringen vanaf de rotswand sinds 1986 verboden. Wij zagen in het informatiecentrum een film over deze waaghalzen en we liepen beide met buikpijn naar buiten, wat een stelletje gekken.
We namen daarna ons eerste ferry naar een ander eiland, stopte kort in Molde en vonden 15 kilometer verderop weer een mooie camping. Helaas begon het weer te regenen en zaten we heel de avond weer in ons campertje. Echt jammer want we hebben vandaag prachtig weer gehad, zo’n 20 graden met af en toe een zonnetje.

Hopelijk is het morgenvroeg weer droog als we één van de mooiste wegen van Noorwegen, the Atlantic Road, gaan rijden. Voordat we gaan vertrekken proberen we eerst dit verslag op de site te zetten (boven op de berg, bij de receptie van deze camping).

Groetjes Pierre & Sandra

• 09 Augustus 2011 - 08:04

Nettie:

Het is dus gelukt om je verslag te plaatsen. Erg leuk om te lezen. Maar we zijn in 1979 echt wel in het Vigeland park geweest. Ik kan het me wel herinneren, we hebben zelfs een (slechte) foto van die monoliet. Jammer dat het weer zo slecht is maar zo te horen vermaken jullie je prima.
    Heb je nog contact gehad met Nellie van Tante Annie? Die gaan regelmatig naar Noorwegen, op de motor nog wel. Ook stoer, maar die camper van jullie is het toch wel helemaal!
    Veel plezier nog en alweer: rij voorzichtig (tja, die moeders kunnen het niet laten).
    Liefs!!

• 09 Augustus 2011 - 08:44

Ton:

Euiii Sandra,

Ze zijn wel heel cru in Noorwegen om een nabestaande van de aanslag de gaan begraven. Kan me voorstellen dat daar cameraploegen bij staan.

Durf je geen foto's van de trollenmuur te plaatsen omdat je bang bent dat we het verschil niet zien ;) ?

Hopelijk is bij jullie de regen nu helemaal over, hier is het erg wisselvallig. Nu weer even blauw hier maar er komt nog genoeg ellende aan de rest van de week geloof ik.

Jullie nog heel veel plezier!

Bianca & Ton

• 09 Augustus 2011 - 10:01

Mark, Bianca, K&S:

Hoi San en Pierre,

Mooi, die bloemenzee...terecht natuurlijk, er is nogal wat gebeurd daar !
    Zo te lezen vermaken jullie je prima, jammer dat dat uploaden zo moiezaam gaat en
    dat jullie zo'n slecht bereik hebben.
    Hier is het weer ook niet geweldig, het regent iedere dag wel een keer. Hopelijk wordt
    het snel weer een beetje beter. Zomer 2011 BAH BAH !! Augustus 2010 was ook al zo slecht.
    Nou ja, we houden maar hoop dat het weer beter wordt. En twee september gaan we lekker lunchen he San ? (Je zal de mail wel gelezen hebben).
    Nou vakantiegangers, namens ons vieren nog heel veel plezier in Oslo en de rest van Noorwegen natuurlijk !! Kevin wil al jaren naar Scandinavie maar'krijgt z'n ouders niet mee (zouden wel willen hoor, maar vinden het een beetje te duur).

Nog veel plezier !
    Bianca en de mannen xxx

P.S. Ik ga zo weer lekker lunchen met m'n moeder, Emmeli en Mientje (moeder van Emmeli), gezellig!
    Genieten van het leven toch, zolang het kan....

• 09 Augustus 2011 - 13:02

Tante Lucy :

Sandra & Pierre
    Looks like youre having a very interesting holiday ,good for you ,enjoy .
    We are having a hot summer , we all went to Pat this past Sunday ,and celebrated Kelly''s graduation ,her birthday and Pat's coming up ,and Tylers past in July ,had a nice day .
    Love Tante Lucy xoxo

• 09 Augustus 2011 - 14:05

Tante Mieke:

Ik zal toch ook maar even reageren zodat jullie weten dat ook wij jullie verhalen lezen. Wij zijn in 1980 in Noorwegen geweest en kan me dat Vigelandpark nog wel herinneren. Wij vonden dat toen ook prachtig, dus leuk om te lezen hoe jullie dat beleven. Wij vonden het die tijd een heel indrukwekkend land vooral qua natuur maar uitgaan kon je daar toen niet (toen hadden wij nog de leeftijd daarvoor) en het was ontzettend duur en zo te lezen is dat nog zo. Wij hebben gezegd dat het meer een land voor ouderen mensen is en dat we nog een keer terug gaan als we op leeftijd zijn en geen behoefte hebben om nog uit te gaan:)
    Geniet ervan en nog veel plezier
    Groetjes tante Mieke

• 09 Augustus 2011 - 17:09

Jeanne:

Lieve Sandra en Pierre,

Je verslag is weer indrukwekkend! Nog veel plezier en geniet ervan.
    Hier op dit moment rustig!

liefs en groetjes Ron en Jeanne

• 12 Augustus 2011 - 14:16

Atze:

Hoi Sandra en Pierre,
    Erg leuk om de verslagen te lezen en de foto's te bekijken. Veel is herkenbaar omdat we een maand eerder ook in Noorwegen zijn geweest. Het is een prachtig land en er wonen erg aardige mensen. Ik zou in ieder geval zo weer terugwillen om te genieten. Nog heel veel plezier in Noorwegen en groeten vanuit een regenachtig Nederland.