Bergen tussen de bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Bergen tussen de bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Bergen tussen de bergen

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

15 Augustus 2011 | Noorwegen, Bergen

Hoi allemaal,

Hoe is het bij jullie ? Hoe was de kermis in Schaijk ? We hadden afgelopen zaterdag graag een borrel willen drinken bij de 3 Heere (misschien volgend jaar weer). Wij willen jullie weer bedanken voor de leuke en lieve berichtjes die worden achtergelaten op onze site. Het is altijd leuk om iets van het thuisfront te horen tijdens de vakantie. Jammer dat het weer op jullie vakantie’s ook wat minder was. Onze voorkeur gaat natuurlijk uit naar zonnig weer maar van de regen hebben wij niet zoveel last gehad, we gebruiken onze regenjassen en paraplu. En het heeft ook weer voordelen, bijvoorbeeld bij de Trolligsten route waren er door de regen tientallen watervallen meer en waarschijnlijk waren er heel wat minder toeristen. Ook hier komen we weer ladingen bussen met Japanners en Chinezen tegen en we zijn tijdens een reis natuurlijk nog nooit zoveel Nederlanders tegengekomen. Noorwegen is ook echt een land voor de kampeerders, het is een perfect land om met een camper te bereizen. De mensen spreken goed Engels en zijn ook vriendelijk. Je moet ook wel erg geduldig zijn om al je smalle wegen geblokkeerd zien worden door al die caravans en campers. De natuur is en blijft werkelijk overweldigend.

Vanuit Sogndal zijn we met de ferry naar Laersdals gevaren. Vanuit daar kun je de Laersdalstunnel in die maar liefst 24,5 km lang is en daarmee de langste autotunnel van de wereld is. Maar wij besloten over het dak van deze tunnel te rijden, de Snøweg (weer een toeristische route). De weg gaat vanaf Laerdals steil omhoog met tal van haarspeldbochten en bereikt een hoogte van meer dan 1300 meter. Ook hier was het landschap weer schitterend. Op deze weg was een toertocht voor wielrenners dus we moesten extra voorzichtig zijn. Met een slakkengangetje kwamen ze omhoog en met een enorme snelheid gingen ze naar beneden, niet te geloven. Onderweg wilde ik nog een foto maken van wat schapen maar een ram kwam direct op me af dus ik zat zo weer in de auto. Bij het uitkijkpunt Stegastein hadden we prachtig uitzicht over de Aurlandsfjord. Het platform is gebouwd van hout en staal en steekt op een hoogte van 600 meter boven de fjord 30 meter naar voren. In Aurland deden we boodschappen om vervolgens door te rijden naar Flåm. Hier boekte we een ticket voor de treinrit later in de middag en hebben ons toen geïnstalleerd op een camping. Heerlijk buiten in het zonnetje gegeten en gelezen. Om 4 uur vertrok de beroemde trein over de Flåmbaan. Het traject is slechts 20 kilometer lang en overbrugt een hoogteverschil van 865 meter. Tijdens de ongeveer 1 uur durende rit rijdt de trein door 20 tunnels met een totale lengte van 6 kilometer. Bijna alle tunnels werden lang geleden met de hand door het gebergte gegraven. Langs de mooiste uitkijkplaatsen rijdt de trein erg langzaam voorbij en soms stopt hij zelfs. Wij hadden een retourtje genomen en dat was achteraf geen goede keuze. Het was mogelijk geweest om vanaf het hoogste punt in Myrdal naar Flåm terug te fietsen, erg jammer. Het was een leuke maar enorm toeristisch rit.

Gisteren hebben we een heel rustig dagje gehad. We reden 166 km naar Bergen waarvan we volgens mij al 66 km door tunnels hebben gereden, niet normaal. We reden door tunnels met een lengte van 68 meter maar ook één van 11 kilometer. Iets voor Voss maakte we een korte stop bij de Tvindefoss waterval en om 2 uur vonden we al een camping 20 km voor Bergen. De rest van de dag hebben we lekker gerelaxt in de camper (het was bewolkt en het waaide behoorlijk).

Na al die prachtige natuur vonden we het lekker om vandaag in een stad te zijn. Bergen is na Oslo de grootste stad van Noorwegen maar helaas ook de regenkampioen. We hebben vandaag regen gehad maar gelukkig ook wat droge uurtjes. Rondom de haven Vågen ligt het oude centrum met de beroemde kleuren huisjes. Volgens de boeken moesten we zeker de beroemde vismarkt van Bergen bezoeken. We hadden toch wel iets meer verwacht dan de misschien 10 viskramen die in de haven stonden. We kochten er wel een heerlijke vissalade met krab, kreeft, gerookte zalm en garnalen.
Daarna hebben we ons met de Fløiban, dit is een kabeltreintje, in een paar minuten naar een hoogte van 320 meter laten van de brengen. Vanuit daar hadden we een prachtig uitzicht over de stad en de omgeving. Na de late lunch gingen we naar de wijk Bryggen. Een van de bekendste plaatjes van heel Noorwegen zijn de kleurrijke houten huizen welke werden gebouwd na de grote brand van 1702. De Unesco plaatste hen op de lijst van wereldcultuurerfgoed. Tussen de scheve huizen leiden smalle steegjes als een doolhof naar alle toeristenwinkeltjes. Heerlijk rondgeslenterd en toen het rond half 4 weer begon te regenen zijn we met de trein en bus terug naar de camping gegaan. Bergen is een leuke, kleine stad.

Morgen gaan we naar de Hardangerfjord en Hardangervidda National Park waar we misschien wat langer zullen blijven. We denken dat we anders te vroeg in Kirstiansand zijn en dat zou jammer zijn, toch ?

Lieve groetjes Pierre & Sandra

• 15 Augustus 2011 - 17:04

Hanny:

Hey,

Ben ik de eerste die jullie bericht gelezen heeft? Wat is het weer gezellig om te lezen allemaal en nogmaals, wat zal het prachtig zijn. Vandaag heb ik weer de eerste dag gewerkt, das toch even wennen. Jullie weer een goede reis verder en geniet ervan.

• 15 Augustus 2011 - 17:07

Nettie:

Er komt geen einde aan al dat moois: wat een prachtige foto's. En gelukkig maar dat de Noren intussen Engels hebben leren spreken, da's toch wat gemakkelijker he? Kermis in Schaijk? Niets van gemerkt, totdat ik vanmiddag even wat boodschappen ging doen. Hier op Luijtenbroek merken we gelukkig niks van de herrie, mocht die er al zijn, want het leek me behoorlijk rustig. Je kan beter in Noorwegen zitten lijkt me.
    Vanmorgen ook even een fietsje ter reparatie naar Herpen gebracht: ik wilde een fietsje lenen van de buurjongetjes maar de buurvrouw zei: hou 'm maar. Het moet alleen wat worden opgeknapt. A.s. vrijdag komen Bram en Bo logeren (Silvies onderzoeken beginnen dan) dus ik hou ze wel bezig.
    Morgenavond alweer naar een verjaardag want Tante Doortje is jarig. Verder heb ik weinig werk met het nathouden van de planten in jullie tuin. Dat gaat allemaal vanzelf. Dus toch nog een voordeel van al die nattigheid.
    Liefs en take care!!

• 15 Augustus 2011 - 17:30

Jeanne:

Schitterende foto's, geniet nog maar!!
    Sorry, ik heb er vanochtend niet aan gedacht dat jullie nog met vakantie waren, neem het ons maar niet kwalijk,

liefs en groetjes xxx

• 15 Augustus 2011 - 18:14

Wim En Margreet:

Wat een prachtige foto's, en zo te zien ben je inderdaad vaak hoog. Wat een belevenis, zo'n reis.
    Nog heel veel plezier en groetjes van on allebei,
    Wim en Margreet

• 15 Augustus 2011 - 18:45

Ton En Bianca:

Euiiii Megusse,

Kermis was weer gezellig, eerst heerlijk gebbqd bij Anke&Jaco en toen nog 15 secondes over de kermis gerend en de 3Heere bezocht. Muziek was wel erg hard maar we hebben ons prima vermaakt.

Noorwegen klinkt en ziet erg mooi dus gaan we zeker de komende jaren in overweging nemen. Ik ben benieuwd naar de vakantiefilm!

Gegroeten,

Ton

• 15 Augustus 2011 - 19:21

Eric :

Hallo Pierre en Sandra,

Wij zijn vandaag maar weer aan het werk gegaan (met frisse tegenzin) jullie nog lekker 2 weken vakantie.
    Erg mooie foto's (je moet wel je buik inhouden op de foto) geintje, leuk man lekker met zo'n camper je kunt gaan en staan waar je wilt.
    Nog een hele fijne vakantie en nog heel veel plezier, geniet ervan.

Groetjes Eric en Ingrid

• 16 Augustus 2011 - 15:43

Ria:

Hoi Pierre en Sandra.
    Volgens de tekst op de foto hadden ze jullie verwacht. (flauw geintje) Ik had deze tekst eigenlijk van Ton verwacht.
    Leuk dat jullie het weer zo goed hebben. Sommige foto's doen me toch wel denken aan de natuur bij ons Dinie in Zweden. Het is tenslotte ook een buurland.
    Ik wens jullie nog veel plezier en tot ziens.
    Willie en Ria.