de prachtige backwaters van Kerala - Reisverslag uit Alleppey, India van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu de prachtige backwaters van Kerala - Reisverslag uit Alleppey, India van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

de prachtige backwaters van Kerala

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

22 December 2013 | India, Alleppey

Je hebt luxe paarden en werkpaarden en zo gaat dat ook met backpacken….wij zijn de luxe backpackers. Woensdagmorgen was het plan ons door een tuktuk af te laten zetten bij het busstation naar Trivandrum en vanuit daar verder met de bus naar Varkala. We wisten inmiddels al dat de rit met de taxi naar Trivandrum maar 5/6 euro zou kosten dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. De taxichauffeur wist ons snel over te halen om voor 10 euro meer ons direct naar Varkala te brengen, dat is toch geen geld voor een rit van ongeveer 65 kilometer ? De taxirit op zichzelf is al een hele belevenis, onderweg kijk je je ogen uit. Ik probeerde zo min mogelijk op de weg te letten want dat is echt niet goed voor je hart. Voor de middag arriveerde we al in Varkala en ook daar kreeg de taxichauffeur het voor elkaar dat wij ander hotel boekte dan wij eigenlijk op het oog hadden (mams, we hebben Devine Bliss wel gezien) . Helemaal niet erg want het was een mooi en goed hotel. Uniek voor Varkala is dat de meeste hotels en restaurants zijn gebouwd op een hoge rots. Het strand van Papanasam is bereikbaar via uit de rots uitgehouwen treden. Langs een verhard pad boven op de rots liggen hotels, guest-houses, winkels met souvenirs uit Kashmir en Tibet. Je kunt er massages krijgen of een cursus yoga volgen. Eigenlijk heeft dit helemaal niets met India te maken (op de massage en yoga na) maar lekker vonden wij het wel. Heerlijk geslenterd en op z’n tijd een heerlijke cocktail of biertje gedronken. Wel onbegrijpelijk dat er op een plek met zoveel toeristen geen geld te pinnen is, daarvoor moesten we toch met de tuktuk even op zoek naar een ATM. Bij de kapper daar naast liet Pierre zich scheren. Na deze enorme inspanningen weer even bijkomen op een terrasje met een prachtig uitzicht over zee. Het eten is ook helemaal voortreffelijk en erg goedkoop. Voor een uitgebreid diner betalen we niet meer dan 10 euro, met z’n tweetjes. Op de terugweg naar ons hotel werden we nog een winkel binnen geduwd (had ik schijnbaar ’s middags beloofd). We hadden niets nodig maar de verkoopster was zo lief en grappig dat we toch maar een strandlaken kochten voor Pierre.

Donderdagmorgen hebben we ons na het ontbijt met een tuktuk laten afzetten in Varkala City, zo’n 2 kilometer verder op. Op zoek naar iets wat op een terras zou lijken maar dat kennen ze buiten de toeristische plekken echt helemaal niet. Wel jammer want daar zou je het urenlang vol kunnen houden. We kochten een prachtige, blauwe prinsessenjurk voor Bo en ik heb een mooi carnavals pekske gescoord. Het passen van het Indiase gewaad met ruim 30 graden en geen airco is een hele klus. In een ander winkel werd de kleding nog helemaal aangepast naar mijn maten door een lieve naaister. En nee geen kinderarbeid, we hebben ze goed betaald. Eind van de middag heb ik mijn haren laten wassen en ook dat was weer een hele belevenis. Ik had op z’n minst toch wel een makkelijke kappersstoel zoals in Thailand verwacht maar dat was niet het geval. Ik moest op een plastic kuipstoel gaan zitten waar ik eerst een hoofdmassage met kokosolie kreeg (erg goed voor de haren). Vervolgens moest ik voor de “badkamer (?)” gaan zitten met m’n hoofd voorover in een teil. Na iedere shampoo beurt werd er een emmer koud water over m’n hoofd gegooid, erg primitief maar mijn haren waren weer schoon en zacht.

Ook vrijdag kozen we weer voor een taxirit naar Kollam (30 km verderop) en deze keer hadden we een pittige chauffeur. Ik heb regelmatig mijn handen voor mijn ogen gehouden, kon het echt niet aanzien (wel de prachtige toeristische route). Kollam is een stad met als belangrijkste producten kokos en cashewnoten. De stad heeft helemaal geen toeristische trekpleisters maar is voor ons het vertrekpunt voor de bootreis door het lagunenlandschap van Kerala maar het leek ons toch leuk om een dagje door deze stad te dwalen. We zijn op zoek gegaan naar een plekje waar we alles konden gaan afkijken maar dat is hier gewoon onmogelijk, echt jammer. We kwamen in een restaurant terecht en hadden geen idee wat we moesten bestellen dus werd de keuze voor ons gemaakt. Beide hadden we 3 hapjes gegeten (uit beleefdheid) en 2 liter water gedronken, afrekenen en snel weer weg. Tijdens het kopen van de boottickets voor de volgende dag raakte Pierre in gesprek met een tuktuk chauffeur en hij wilde ons wel de mooie plekken van de stad laten zien voor 350 rupies (= ca. 4 euro) per uur. En dat was een hele goede keuze want we hadden werkelijk een fantastische middag gehad. Een van de hoogtepunten was een bezoek aan een kerk waar ook de bisschop van Kerala woonde. We kregen van een jonge priester een privé rondleiding door de kerk, de tuinen en we mochten zelfs het buitenverblijf van de bisschop zien (de beste man was zelf niet thuis). Een ander hoogtepunt was de vissersmarkt aan het strand waar de vis net binnen werd gehaald, schoongemaakt en verhandeld. Er zaten me toch enorme vissen bij, echt niet normaal ! En heel de middag voelde we ons als Koning Willem en Koningin Maxima in de koets..uhh tuktuk, zwaaiend naar al de mensen die we onderweg tegen kwamen. Het is zo grappig als je gedag zegt tegen de jongeren, ze spreken een half woordje engels terug en giebelen aan een stuk door. ’s Avonds hebben we in ons duur maar sjiek hotel gegeten.

Tussen de bergen van de West-Ghats en de Indische Oceaan liggen lagunen, een stelsel van binnenwateren die met elkaar en de zee zijn verbonden door middel van rivieren en kanalen. Het landschap strekt zich uit van de stad Kollam in het zuiden tot Kochi in het noorden. Het geheel vormt een idyllisch natuurgbied, dat bekend staat als de Backwaters. Dit is een van de belangrijkste en mooiste trekpleisters van Zuid-India. Gisteren zijn wij per boot van Kollam naar Alleppey gevaren en wat hebben we genoten. De tocht van ongeveer 90 kilometer duurde ongeveer 8 uur en we hebben ons geen moment verveeld. Het landschap en het leven langs de rivier is adembenemend mooi.

Momenteel zitten we dus in Alleppey (in het Gowri Residence), een stad omringd door kokospalmplantages. Geen plannen voor vandaag dus gaan we de stad verkennen. Toen we gisteren in het donker aankwamen zag het er in ieder geval erg gezellig uit.

Wij willen jullie bedanken voor alle reacties. Het is altijd leuk om tijdens het reizen iets van het thuisfront te horen. Zijn de kerstborrels in Oss en Boxmeer gezellig geweest ? Vanuit Zuid-India wensen wij jullie allemaal hele gezellige kerstdagen toe met familie en vrienden, geniet ervan !

• 22 December 2013 - 08:01

Nettie Van Der Venne:

Ik ben weer als eerste die reageert: dat krijg je als je op zondagochtend zo vroeg wakker bent.
    Het is iedere keer weer leuk om te zien dat elke reis weer anders uitvalt: ook al kom je op precies dezelfde plekken. Maar wel allemaal erg fotogeniek: je kan je helemaal uitleven met je nieuwe toestel San!!
    En Pierre heeft dus nog steeds geen diarree gehad anders hadden jullie het wel vermeld. Ga zo door!!
    Hebben ze in de Gowri residence nog steeds die blauwe laser-sterretjes? Die heb ik toen daar voor Bram gekocht. Veel plezier in gezellig Allepeij!!!!
    Liefs
    Moeders

• 22 December 2013 - 17:00

Rick En Boet:

Fijne vakantie.
    Alle foto's zijn leuk.
    Groetjes Rick en Boet en Frank en Silvie.
    Dat was het.

• 22 December 2013 - 22:13

Lucy :

Nice to follow you two in a country far from home ,pictures are beautifull .

Have a nice Christmas in the sun .

Love xoxo

• 23 December 2013 - 09:56

Ton:

Euiiiiiii Megusse,

Weer erg leuk om te lezen! Nog heel veel plezier daar!!!

Groetjes,

Ton

• 23 December 2013 - 10:54

Yolanda Lammers:

Heel leuk om te lezen die verhalen. Heel veel plezier nog en fijne dagen.
    Liefs van ons allemaal! groetjes Yolanda

• 23 December 2013 - 22:53

Mark:

Hé Megusse,

Mooie verslagen weer San, 't ziet (en klinkt) heel aantrekkelijk en leuk !
    Veel plezier nog daar

Gr.
    Mark

• 24 December 2013 - 18:03

Dory:

Wel slim, zo'n mooi carnavalspak vind je hier nergens!!

Genietze!! xxx