Bird watching - Reisverslag uit Ooty, India van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Bird watching - Reisverslag uit Ooty, India van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Bird watching

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

29 December 2013 | India, Ooty

Hoi allemaal,
Tjonge wat zijn wij toch aan het genieten in India. Heerlijk weer, vriendelijke mensen, prachtige natuur en lekker eten. We slapen veel, we lezen veel, we relaxen veel , we weten niet welke dag het is en dat is voor ons toch wel het ultieme vakantiegevoel.

Donderdagavond na het eten hielden we een tuktuk chauffeur aan om ons terug naar het hotel te brengen. Nu bleek dit het een monteur te zijn die wij zelf de weg moesten wijzen en gelukkig wisten wij die inmiddels wel. Aangekomen bij het hotel wederom een misverstand, we kregen de rekening van onze was en die was maar liefst 56 euro die wij natuurlijk van ze lang zal ze leven niet zouden betalen, daar koop je bijna een wasmachine voor ! De manager was al gebeld en toen ben ik de rekening nog een keer gaan checken en het bleek een misverstand te zijn (520.0 ipv 5200 roepies is 5.60 euro).

Vrijdagmorgen om 08.15 precies stond onze chauffeur klaar om ons naar het Thattekkad Bird Sanctuary te brengen. Een rit van ongeveer 2 uur waarvan een groot gedeelte door de enorme stad Ernakulam. We zaten niet echt comfortabel maar dat mocht de pret niet drukken, er was weer genoeg te zien onderweg. Rond het middaguur kwamen we bij het park aan en helaas was Hornbill Camp met tenten al volgeboekt en kwamen we terecht bij de “homestay” van Ms Sudah. Een geweldig onderkomen in een werkelijk prachtige omgeving. In de verte hoorde we nog wel verkeer maar de stilte en alleen het gefluit van de vogels was heerlijk. Eind van de middag maakte we een wandeling en zagen de mooiste vogels waarvan ik de namen nu alweer vergeten ben. Het was er erg rustig en af en toe kwamen we een Indische familie tegen. Wel helemaal lek gestoken door de muggen, kleinigheidje. ’s Avonds om 7 uur werden we geroepen voor het eten en daar troffen we Floris en Barbara (die wij ’s ochtends al in Kochi bij het ontbijt hadden gezien) ook uit Nederland. Die avond leren we de hele familie van Ms Sudah kennen, ze heeft een zoon (’s morgens vogelgids, de rest van de dag advocaat), ze heeft een dochter (verpleegkundige), 3 kleinkinderen en de vierde is onderweg. Haar schoondochter helpt haar met het verzorgen van de gasten en dan heb je nog de 90-jarige moeder van Ms Sudah, zo’n enorm schatje. Het werd een gezellige avond waar zelfs Floris (uit Amsterdam) nog “aan de Amsterdamse grachten” heeft gezongen waar de familie erg van onder de indruk was.

De volgende dag stonden we om 06.15 klaar voor een tocht in de bergen op zoek naar mooie vogels. We hebben nog nooit iemand zo enthousiast gezien over vogels. Hij zag en kende ze allemaal, van de hele kleintjes tot de kleurrijkste vogels die we ooit zagen (misschien ook in Costa Rica). We waren niet alleen onder de indruk van de vele en mooie vogels maar ook zeker van de omgeving, adembenemend. Op de weg terug zagen we ook nog een vliegende eekhoorn, heel apart. Rond half 11 kwamen we terug bij onze homestay en daar stond het eten alweer klaar. Eind van de middag nam Ms Sudah ons mee voor een wandeling op haar slippertjes. Omdat de Indiers nu ook vakantie hebben is het erg druk in het park, teveel herrie en dus weinig vogels. Na een uur werd Ms. Sudah gebeld door haar zoon, hij had de zeldzame Sri Lanka Bay owl en Sri Lanka Frog Mouth (2 uilsoorten) gespot wat dieper in de jungle. Er werd met spoed een jeep geregeld zodat we met z’n 6 zessen deze bijzondere uilen konden zien. In de jeep bleef Ms Sudah maar zeggen hoe speciaal het was dat we deze uilen te zien zouden krijgen. Na een rit van ongeveer een half uur zagen we de zoon werkelijk helemaal uit zijn dak gaan, zo blij als een klein kind stond hij te springen. Eerst werd de chauffeur van de jeep weggestuurd (BIG secret) en daarna zagen we de mooie uilen….en bijzonder dat was het ! Werkelijk prachtige dieren die een gewone sterveling nooit gevonden zou kunnen hebben. Iedereen was ook laaiend enthousiast (ikke super blij met mijn nieuwe camera en de gemaakte foto’s).
’s Avonds hebben we nog gezongen voor de jarige dochter, taart gegeten en van iedereen afscheid genomen. Voor ons was dit een onvergetelijke ervaring waar we allebei enorm van hebben genoten.

Vanmorgen liep onze wekker al om 04.00 uur (!!) af zodat we om 05.00 uur de bus naar Coimbatore konden nemen. Erg vroeg maar we dachten dat we wel wat konden slapen in de bus en dat hadden wij helemaal verkeerd gedacht. Tjonge wat een oude rommel, wat een slechte wegen en wat een chaos op de weg. Ik ben blij dat we de eerste paar uren in het donker hebben gereden want daarna heb ik wat hartverzakkingen gehad met inhaalmanoeuvres die op het allerlaatste moment net goed afliepen. Op de hele reis is er maar 1x tegen de spiegel van de bus aangereden, eigenlijk is het onverantwoord met die bussen te reizen. Onze gemaakte plannen werden in de bus gewijzigd omdat we zo vroeg op plaats van bestemming aankwamen. Morgen wilde we eigenlijk met de “toy train” het laatste stuk naar Ooty afleggen. Het schijnt een van de mooiste treinreizen van India te zijn maar dat wil ook zeggen dat deze altijd vol is. Morgen zouden we dan om 05.30 uur op het station moeten zijn om een kaartje proberen te scoren en geen zekerheid zouden hebben. In Coimbatore namen we voor het laatste stuk naar Ooty een taxi zodat we morgen lekker relaxt de stad kunnen verkennen. De rit met de taxi was ook erg mooi en we bleven maar klimmen in de bergen. Ooty ligt op 2.200 meter hoogte en dat merk je natuurlijk meteen aan de temperatuur, die is hier een aantal graden lager. Een voordeel is dat we nu sinds 5 dagen weer een warme douche hebben, wel zo prettig. Hier zullen wij het nieuwe jaar gaan inluiden.

Wij willen jullie weer bedanken voor de gezellige berichtjes en wensen iedereen een hele gezellige jaarwisseling toe.
Liefs Pierre & Sandra

• 29 December 2013 - 15:15

Yvon De Kleijn:

Nou Pierre en Sandra volgens mij vermaken jullie je goed daar in India!
    Veel plezier nog, geniet ervan en een fijne jaarwisseling!

• 29 December 2013 - 16:16

Hanny Van Der Heijden:

Hallo Sandra en Pierre, Ik haak een beetje laat in maar het ziet er weer prachtig uit allemaal. Veel plezier, geniet ervan en een fijne jaarwisseling. Mark, Hanny en Manon

• 29 December 2013 - 19:16

Berit:

Hallo luitjes,
    Wat een fantastische vakantie weer...en wat een andere wereld is dat zeg.. Olifanten in een kar op de weg...wat bizar !! Leuk om jullie avonturen te lezen ! Veel plezier en een goed oud en nieuw !!!

• 29 December 2013 - 19:26

Ton:

EUiiiiii Megusse,

Klinkt weer erg goed (en ziet er goed uit), erg mooie vogels inderdaad!

Hier is het mooi pokkenweer de komende dagen dus geniet er daar maar extra van!!!!

Gegroetjes,

Ton

• 29 December 2013 - 19:34

Marcel:

Hoi Sandra en Pierre, ik hoop dat de Delhi Belly weer verdwenen is en jullie extra kunnen genieten van de reis. Klinkt allemaal erg aanlokkelijk. Ik wens jullie een hele fijne jaarwisseling toe, en voor het begin van 2014 een prachtig vervolg van jullie mooie reis. Groetjes Marcel.

• 29 December 2013 - 20:57

Marja:

Wauw wat een leuk verslag en mooie foto's weer, vooral de uilen!
    Geniet er nog van!

• 30 December 2013 - 08:54

Néttievandervenne@hotmail:

Geweldig dat jullie het zo naar je zin hebben. Mooie. Foto's !
    Ik zit in Kuala Lumpur. Reis ging uitstekend! Iets meer problemen om met de trein en monorail mijn hotel te vinden. Het is 26 graden en de eerste onweersbui is net losgebarsten.
    Maar goed dat ik een tablet heb: Weinig internetgebruikers hier. Is wel even wennen, dus voorlopig geen verslag. Veel plezier in Ooty!!!
    Liefs
    Moeders

• 30 December 2013 - 09:31

Mike:

Hoi Pierre en Sandra, zo te lezen hebben jullie alweer een super vakantie.
    Geniet er nog van en alvast de beste wensen voor 2014!!!!! Gr mike

• 30 December 2013 - 11:02

Rick:

We vonden de foto's mooi en de vogel een beetje raar.
    Groetjes Rick, Boet, papa en mama

Fijne jaarwisseling!

• 30 December 2013 - 18:35

Ria:

Hoi Pierre en Sandra.
    Zo te zien en te lezen hebben jullie weer een supervakantie.
    Geniet ervan. Dat is jullie wel toevertrouwd.
    Wij wensen jullie een fijne jaarwisseling en tot ziens.
    Groetjes, Willie en Ria.

• 31 December 2013 - 02:09

Willie Janssen:

Geniet er van piere en sandra

Tevens een goed en gezond tweeduizend veertien.

Ps mooi verslag

• 31 December 2013 - 16:39

Dorien:

Hoi Sandra en Pierre. wat gezellig om jullie verhalen weer te lezen. Hoort er net als de top2000 toch een beetje bij op het einde van het jaar. Veel plezier en een hele fijne jaarwisseling.

• 31 December 2013 - 18:57

Dory:

Lieve Pierre en Sandra,

Hele fijne jaarwisseling daar in dat verre land en een super mooi nieuwjaar gewenst van ons allemaal!!

Liefs Dory en de rest van de familie... xx

• 02 Januari 2014 - 11:35

Diana En Marc:

Ha San en Pierre

Super daar, erg mooie foto's vooral dat uiltje wat schattig.
    Een heel gezond, goed, gelukkig en reisrijk 2014 gewenst, en nog een goed verloop van jullie reis en dat jullie nog maar heel veel mooie dingen mogen zien.

Diana en Marc