Dubai of beter gezegd “do buy” - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Dubai of beter gezegd “do buy” - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Dubai of beter gezegd “do buy”

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

17 Januari 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Hallo allemaal,

Hier zijn we dan met ons laatste reisverslag, een korte citytrip in Dubai. Onze vlucht van Mumbai naar Dubai is goed verlopen en stelde niet veel voor. We hebben goede plaatsen en een uitgebreid entertainment systeem tot onze beschikking. En wat ook erg leuk was; we kunnen onze vlucht “live” volgen want er zijn camera’s gemonteerd op de neus en de onderkant van het vliegtuig die beelden overzenden naar ons televisie schermpje. Hier maken we natuurlijk gebruik van, vooral tijdens het opstijgen en landen. Ruim 3 uur later arriveren we in Dubai. Het verschil met Mumbai is enorm, geen chaotisch en toeterend verkeer, het is schoon maar ook de prijzen lijken wel met 400% gestegen en de temperatuur is met 10 graden gezakt. Als we eind van de middag wat rondlopen bij ons hotel vinden we het bijna saai maar na 2 dagen sightseeing kunnen we zeggen dat Dubai dat beslist niet is.

Dubai is één van de zeven emiraten die samen de Verenigde Arabische Emiraten vormen, met aan het hoofd een sheik. Hun oorspronkelijke bewoners, de Arabieren, zijn vissers of behoren tot het Bedoeïenen woestijnvolk. Ze trokken met hun kamelen door de kale vlaktes, visten in de rijke wateren of doken naar parels. Totdat er olie gevonden werd en de woestijn en wateren een metamorfose ondergingen. De ouderen kunnen zich die vroegere tijden nog goed herinneren. maar de moderne Arabier trekt alleen nog de woestijn in met een verpletterende hoeveelheid PK’s, denkt er niet aan om het water in te springen voor die ene parel en laat het vissen over aan hun werknemers: de vissers uit India en Pakistan.
Wij overnachten in het prachtige 3 sterren hotel “Arabian Courtyard Hotel”, maar voor ons een 5-sterren hotel na de guesthouses in India. Het ligt ook heel gunstig tegenover het Dubai Museum en daar stopt ook de “hop-on hop- off” bus. Wij regelen bij aankomst meteen een ticket voor 2 dagen. Zo weten we zeker dat we de belangrijkste/mooiste plekken van de stad zien. Onderstaand een opsomming:

Een bezoek aan Dubai is niet compleet als je niet op een souk bent geweest. Een souk is een Arabisch markt en hier is het de gewoonte om af te dingen. Wij bezochten de Gold en Spice Souk in het oude gedeelte van Dubai. We worden om de 10 meter aangesproken door mannen die ons nep artikelen willen verkopen (horloges, parfum, tassen en telefoons). Voordat we het weten heeft Pierre al een Arabische sjaal op z’n hoofd en op mijn schouder worden alle kleuren sjaals gegooid. Ze kunnen zelfs een woordje Nederlands “allemachtig prachtig” ! De markten zagen er prachtig uit, vooral de Spice markt die ook nog lekker rook.

We bezochten een moskee, de enige welke door niet moslims bezocht mocht worden. Helaas waren we te laat voor een rondleiding, erg jammer.

Het Madinat Jumeirah complex van 40 hectare is gebouwd als een historisch Arabisch fort, met waterwegen ertussen, waardoor het wel iets weg heeft van Venetië (Las Vegas style). Gezellige Arabische winkeltjes en een prachtig uitzicht op het enige ‘zevensterrenhotel’ ter wereld; het Burj Al Arab. Er werken maar liefst meer dan 1500 personeelsleden voor 202 suites, met elk een eigen butler. Een suite kost tussen de 2000 en 7000 euro voor 2 personen per nacht! De bouw startte in 1994 en in 1999 opende dit hotel zijn deuren. De eerste blikken op de Burj Al Arab maken veel indruk. Het wonderlijke gebouw vat de vooruitstrevende, sociaal opwaartse houding van Dubai samen. Het is een van de meest luxueuze gebouwen. Burj Al Arab staat op z’n eigen kunstmatige eiland 280 meter uit de kust en het lijkt alsof het hotel drijft.

Heel indrukwekkend om te zien hoe het emiraat Dubai zijn kustlijn verveelvoudigt door eilanden te creëren. Nederlandse baggeraars hebben er een fikse klus aan gehad om eilanden in de vorm van palmbomen en wereldkaart in het water te laten herreizen. De wereldkaart is nog niet af. Het project is gefinancierd met ‘vreemd geld’. Geld van investeerders uit plekken elders in de wereld. Een stroom die vanwege de crisis even stokt waardoor een tijdelijke baggerpauze is ingelast. In de stad merken wij niets van een crisis. Bouwwerkzaamheden aan nóg mooiere en nóg grotere gebouwen gaan gewoon door.

Op dit palmeiland staat het Atlantis hotel, een Disney hotel maar dan zoveel groter. Dit hotel is wereldberoemd en is een exacte kopie van het Atlantis Hotel op de Bahamas. Het resort is een waar paradijs, voorzien van een eigen aquapark, een dolfinarium en een enorm groot aquarium waarin ca. 65.000 tropische vissen leven. De bouwstijl van het hotel is naar het thema van de mystieke ‘verzonken stad’ Atlantis. Wij bezochten daar het mooiste aquarium ooit, “Lost Chambers of Atlantis”.

En natuurlijk bezochten we de de befaamde mall of the Emirates en de Dubai mall. En na vandaag kunnen wij het niet meer ontkennen: deze volledig overdekte luxueuze winkelcentrums zijn zo enorm groot dat woorden als “absurd”, “grotesk”, “gigantisch” en “overdone” deze plek nog niet eens afdoende beschrijven. De malls hebben het grootste aquarium ter wereld en voor de mall, je raadt het al, de grootste fontein ter wereld. Hoeveel records kan je breken? Het is overweldigend: er zijn mega watervallen, een mega schaatsbaan, alles is mega. Er is geen nee te koop in de mall. Er is een fashion lane, er is een denim lane, er is een IT lane er is een jewelry lane en ga zo maar door. Het is echt gigantisch. Dames, als je wilt shoppen doe het dan in Dubai.

Bij de Dubai Mall staat het hoogste gebouw ter wereld (jawel, weer een record): de Burj Khalifa, 828 meter hoog (dat is 2x the Empire State building). Helaas kunnen wij deze toren niet op, dit moet je dagen van te voren boeken. Dus besluiten we alsnog het Dubai Museum tegenover ons hotel te bezoeken. Cultuurbarbaren als wij zijn, hadden we verwacht hier doorheen te rennen maar we werden aangenaam verrast. De reisboeken zeggen ook niet voor niets “a must do”.

Nog een klein stukje over de auto´s: Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Bentley, Rolls Royce, Bugatti... dit soort automerken zie je in Nederland niet dagelijks op de weg. In het rijke emiraat Dubai is die kans een heel stuk groter. Het beeld dat geschapen is door de media dat Dubai bezaaid is met dure bolides, dat klopt niet. Op Sheikh Zayed Road zie je hoofdzakelijk Japanse en Zuid-Koreaanse automerken rondrijden. Zo af en toe zie je echter wel een pareltje voorbijschieten.

Het zit erop, morgen vliegen we weer terug. De terugreis is altijd het minst leuke gedeelte van de vakantie. We kunnen terugkijken op een geweldige, indrukwekkende reis. Wat hebben we genoten ! Hopelijk hebben jullie een klein beetje kunnen meegenieten en als jullie een van de ruim 2000 foto’s willen zien of andere verhalen willen horen staat zondag vanaf 15.00 uur de koffie/borrel klaar.

Bedankt voor jullie aandacht en tot snel.

Liefs Pierre & Sandra

• 17 Januari 2014 - 19:38

Marcel Van Ras:

De avonturen van P & S. Mooie avonturen, om jaloers van te worden. Pierre 'hand op de knip jonge'. Gr. uit SEWD

• 18 Januari 2014 - 03:34

Lucy :

Have a nice and safe trip home ,i enjoyed your travels .

from cold Canada .xo

• 18 Januari 2014 - 08:32

Roy:

Het was weer een erg mooi avontuur en heel leuk om klein beetje mee te mogen genieten.
    Groetjes en goeie reis terug