Nog veel meer rijstvelden - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Nog veel meer rijstvelden - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Nog veel meer rijstvelden

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

24 December 2010 | Filipijnen, Banaue

Het hoogtepunt van onze trip door het noorden van Luzon zijn de beroemde rijstvelden van de Ifugao-stam in de omgeving Banaue. Wij hebben al eerder rijstterrassen in Azië gezien maar nergens zulke indrukwekkende als hier op de Filippijnen . Deze rijstterrassen zijn zo’n 2.000 jaar geleden met de hand aangelegd. De totale oppervlakte van de rijstvelden rond Banaue bedraagt meer dan 250 km² en zouden de terrassen achter elkaar gelegd worden dan zou de totale afstand genoeg zijn om de helft van de aardbol te overbruggen. In 1995 zijn de rijstterrassen door de Unesco op de lijst van werelderfgoed geplaatst. In Batad, gelegen in een geïsoleerde vallei die omringd wordt door hoge bergen, liggen de meest spectaculaire velden. Het dorp wordt omgeven door rijstterrassen die aangelegd zijn in de vorm van een reusachtig amfitheater. Batad ligt op een afstand van ongeveer 17 km van Banaue.

Wij huurde een jeepney voor deze trip maar om de kosten wat te drukken zijn we op zoek gegaan naar medereizigers en daar begon gisteren de hele leuke dag mee. In het restaurant van ons hotel kwamen we heel snel in contact met een zeer gemêleerd gezelschap. Zo hadden we een gezin met een Duitse vader, Ierse moeder en 2 kinderen wonend in India, we hadden een jongen uit Brazilie en een Filippijns stel die 13 jaar in Amerika hebben gewoond. We hebben over de rit van 17 km door dorpjes ruim een uur gedaan, de weg was erg slecht. In het mooie dorpje Banga-an hebben we nog een stop gemaakt en zagen we al schitterende rijstvelden. Onze gids gaf ook veel informatie en uitleg over het leven in zo’n dorpje, erg interessant.

De laatste 2 km naar het beginpunt van de wandeling was net een kermisattractie, we deden daar een half uur over en hebben ons heel goed moeten vasthouden om niet van de bank te vallen. Toeristen die hier met een tricycle komen moeten dit stuk ook lopen, eigenlijk kon je dit ook geen weg meer noemen. Mijn schrik was erg groot toen we aankwamen want Batad lag ver weg in een zéér diep dal waar we alleen maar naar toe konden lopen. Dus ontzettend veel respect voor de inwoners van dit dorpje die werkelijk alles (drank, eten, meubels, etc.) naar beneden maar ook weer naar boven moeten vervoeren. De route naar de vallei was schitterend en we deden onze tijd er over. Onderweg gaf onze gids uitleg over het leven in het dorp, het ontstaan van de rijstvelden en alle mooie natuur in de omgeving. Eenmaal aangekomen in Batad werden we toch wel even stil, wat we daar zagen was adembenemend. Zo veel rijstvelden, zo hoog in de bergen, zo ontzettend mooi. Tijdens de lunch en een drankje hebben we enorm genoten van het uitzicht. Omdat we ’s morgens helaas te laat waren vertrokken hadden we geen tijd meer om via de rijstvelden naar de waterval te lopen. Het zou ook een pittige wandeling gaan worden en we moesten nu al een hele berg beklimmen om weer bij onze jeepney te komen. Erg jammer maar het was niet anders. Na een uur zijn we terug gewandeld en wonder boven wonder is dit relatief makkelijk gegaan, de klim viel ons echt mee. Rond 5 uur waren we weer terug in ons hotel en voelde we alle spieren in onze benen, we hebben vannacht ook geslapen als roosjes.

Vanmorgen hebben we ons laten afzetten bij het hoogste uitzichtpunt over de rijstterrassen van Banaue en zijn we de 4 km naar beneden gewandeld. Weer prachtige uitzichten maar deze keer genoten we vooral van de lokale bevolking. Spelende kinderen (ook plezier zonder computer), wassende vrouwen (wat zeuren wij nu over strijken) en werkende mannen (niet zo heel veel). Nu zitten we lekker relaxt in het restaurant wat te computeren en lezen. Vanavond gaan we om 6 uur met de nachtbus terug naar Manilla waar wij morgen heel vroeg (04.00 uur) aankomen. Hopelijk rijden er taxi’s en kunnen we een kamer bemachtigen in ons hotel. De kerst is hier een heel belangrijke gebeurtenis dus dat kan nog een uitdaging gaan worden. We zien wel, het zal uiteindelijk wel goed komen.

Wij willen jullie bedanken voor alle leuke reacties en nogmaals een gezellige, witte kerst toewensen, smakelijk !

Liefs Pierre & Sandra

• 24 December 2010 - 07:00

Nettie:

Indrukwekkend, nog primitiever dan Laos?? Zo zullen jullie wel wat kilootjes verliezen lijkt me.
    In tegenstelling tot hier!! Het heeft hier vannacht alweer gesneeuwd en het stapelt nu erg op. Ik moet zo meteen naar Oss om op te passen. Kan ons Sil even boodschappen doen.
    Intussen is het zout hier op de bon en zijn alleen de hoofdwegen nog enigzins sneeuwvrij. Dat wordt dus glibberen. Anyhow: nogmaals fijne kerstdagen.

• 24 December 2010 - 09:02

Bianca:

Een keer een mailtje van mij i.p.v. Ton. Die heeft het toch alleen maar over enters en witte letters.

Echt hele mooie foto's van die rijstvelden. En jullie reisverslagen zijn ook dit keer weer erg leuk om te lezen. Zoals jullie mam al schreef is het in Nederland wel heel extreem aan het worden met de sneeuw. Het is mooi om te zien maar verder alleen maar lastig. Geniet dus maar extra goed van jullie mooie en vooral groene landschap.

Groetjes en prettige kerstdagen,

Ton en Bianca

• 24 December 2010 - 11:22

Jeanne:

Wat een schitterende foto's weer!
    Fijne kerstdagen in de tropen,
    Hier een witte kerst en niet zo weinig ook!

liefs Ron en Jeanne

• 24 December 2010 - 11:29

Hanny:

Zoals je weet ben ik geen reiziger, maar dankzij jullie ga ik toch nog veel van de wereld zien. Prachtig, het ziet er indrukwekkend uit. Als we de mevrouw zien, dragen we met z'n allen te weinig kleur. Ze ziet er zo mooi uit!
    Goede reis verder en fijne kerst allemaal.
    Groetjes,
    Hanny

• 24 December 2010 - 11:31

Marcel:

Hallo Pierre en Sandra,

Ik wens jullie hele fijne feestdagen toe in de Fillipijnen, en voor 2011 natuurlijk een gelukkig maar vooral gezond nieuwjaar. Hier in Gennep genieten we van een witte kerst met zo'n 20 centimeter sneeuw. Met jullie verhalen en foto's kom ik ook al weer lekker in vakantiestemming. Geniet van jullie prachtige reis, en tot volgend jaar bij de Bacto.

Groetjes uit Gennep,
    Marcel.

• 24 December 2010 - 13:57

Roel:

Heej pierre en sandra dat ziet er weer supermooi uit nog een hele fijne vakantie groeten roel en wendy

• 24 December 2010 - 15:45

Dory:

MERRY CHRISTMAS !!!

• 24 December 2010 - 19:15

Lucy :

Wishing you both a Merry Christmas ,and a Happy New Year .
    Wellwe have about a meter off snow ,and in Bramelia & Bramton
    no snow at all .Sounds like a wonderfull vacation for the two off you .
    Love Tante Lucy xoxo

• 24 December 2010 - 21:31

Marja:

wauw, supermooi, erg indrukwekkend!

Fijne kerst daar!!

groetjes marja

• 25 December 2010 - 19:20

Pierre Van De Ven:

Tsjonge wat een mooie foto's zeg, zulke terassen zie je niet in Indonesië zeg, echt te gek.
    Nog heel veel plezier en hou ons op de hoogte.
    Groetjes van ons 2en

• 27 December 2010 - 19:15

Harriette:

Quite the adventure that you guys are on! Nice to be in warm weather...and, you're right, I wouldn't complain about the clouds & 30C weather while we are all freezing our butts off...ha ha. Xmas celebrations were held at our place on the 25th. We had a real tree full of lights & decorations & a beautiful fire going all day in our fireplace. Dan dressed up as Santa Claus & had everyone sit on his lap when they received their gift. Lots of laughs...of course a few drinks...and some card games too, before we enjoyed a delicious turkey dinner together. Mom brought all 100 different desserts! Now everyone needs to exercise! Hope you enjoy the rest of your vacation. Stay safe & healthy & itch free. Cheers Harriette & Dan xox xox