Oliebollen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Oliebollen in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Oliebollen in Chiang Mai

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

31 December 2011 | Thailand, Chiang Mai

Hoi allemaal,

Weer bedankt voor de reacties en laatste nieuwtjes uit Nederland, altijd gezellig om te lezen. Hoe is het weer eigenlijk bij jullie ? We horen niemand mopperen en dat komt niet vaak voor. Hier is het zo 27-28 graden, uitstekend weer om van alles te ondernemen. Laten we het nu ook maar eens over een minder leuk ding van Thailand hebben, de bedden ! Tjonge wat een drama, de matrassen zijn hier erg hard. De laatste paar nachten worden we regelmatig wakker omdat onze heupen de veren in het matras niet meer kunnen verdragen. We missen natuurlijk een laagje vet maar zelfs met dat laagje zou je ‘s morgens nog de veerafdrukken in je heupen/benen hebben staan. We hebben het al proberen te verzachten met een kussentje maar dat ligt ook erg ongemakkelijk. Maar maken jullie je vooral niet ongerust over onze nachtrust, dat overleven we echt wel.
We waren gebleven bij de kookcursus en dat was een groot succes. Tijdens de koffie/thee konden we kennis maken met onze medecursisten en het klikte meteen, een erg gezellig groep. Voordat we naar de lokale markt gingen moesten we doorgeven welke 6 gerechten we die dag wilde maken en er was keuze genoeg. Op de markt gaf onze grappige lerares Ann uitleg over de verschillende soorten rijst, kruiden en groenten, erg interessant. Een half uur buiten Chiang Mai werd ons op een farm nog het één en ander uitgelegd over de vele soorten Thaise kruiden en welke vervangende kruiden/groente we in Europa kunnen gebruiken. Daarna kon het koken beginnen en we vonden het echt heel leuk maar vooral lekker. Nadat alle ingrediënten zijn gesneden staan alle gerechten binnen 10 minuten op tafel. Wat hadden we allemaal gemaakt ? Glassnoodle salad, spring roll, cashewnoten met kip, coconut milk soep, deep fried banana en natuurlijk een curry die ik veel te pittig vond. Loopt het water bij jullie al uit de mond ? Na afloop kregen we een leuk kookboek met alle recepten welke we thuis zeker nog een keer gaan maken. Eind van de middag waren we terug in de stad en ben ik voornamelijk bezig geweest met het boeken van een vliegticket naar het zuiden en dat viel niet mee. Met Oud en Nieuw is het bijna onmogelijk om nog een ticket te bemachtigen maar uiteindelijk is het ons gelukt bij een reisbureau. Als beloning ….een voetmassage natuurlijk !

Donderdagmorgen hadden we “vrij” te besteden. Pierre is een rondje gaan trimmen en ik ben zeker een uur bezig geweest met het boeken van een hotel in het zuiden, helaas zonder succes. Het internet was super traag en kreeg constant foutmeldingen. Rond half 1 zijn we met een tuktuk naar Fokke gebracht, een Nederlander die hier fietstochten organiseert. Met 7 mensen (Ton de gids, 2 Amerikanen en nog 2 Nederlanders) hebben wij zo’n kleine 30 kilometer gefietst door het zuiden van Chiang Mai. Prachtig weer, goede fietsen, weinig wind en alles gelukkig “flat”. We kwamen langs prachtige tempels en kleine dorpjes maar bezochten ook een bakkerij, snoepjesfabriek en natuurlijk weer een lokale markt waar we van alles konden proeven. Het leuke van zo’n trip is dat je veel uitleg en informatie krijgt over de lokale bevolking en het land. Maar het hoogtepunt van deze dag was een bezoek aan een kleine school met zulke lieve en nette kinderen. We hebben in 2 klassen zelfs Engelse les gegeven en dat was zo ontzettend grappig. De eerste groep bestond uit kinderen van een jaar of 7 en de leeftijd van de tweede groep was ongeveer 11 jaar. Eerst moesten wij ons voorstellen en daarna een woord op het bord schrijven welke zij dan moesten spellen en een paar keer zeggen (lees schreeuwen) en wij waren natuurlijk verplicht om het woord in het Thai te leren. Wij hebben enorm gelachen en genoten van deze enthousiaste kinderen. Ik denk dat het op de foto’s erg zichtbaar is. ’s Avonds zijn we dan eindelijk naar de bekende Night Bazaar van Chiang Mai geweest. Na een wandeling langs de vele kraampjes zat na een paar uur onze dagrugzak weer helemaal vol met allerlei prulletjes. Ik blijf het onderhandelen over de prijs erg leuk vinden, al gaat het vaak maar over een paar dubbeltjes.

Gisteren de wekker niet gezet en het lekker rustig aan gedaan. De was laten doen en eindelijk een hotel in Krabi kunnen boeken. Rond half 11 zijn we met de tuktuk naar het dierentuinachtige park Tiger Kingdom in het kleine plaatsje Mae Rim geweest. Hier kun je voor een behoorlijk bedrag een kwartier lang met tijgers knuffelen. We waren wat huiverig maar na het zien van foto’s van Adison en Blake, tijdens de fietstocht, waren we toch verkocht. Tja en hoeveel mogelijkheden krijg je om deze mooie beesten van dichtbij te zien. Er waren diverse combinaties: knuffelen met kleine tijgertjes, leeuwenwelpen, medium formaat tijgers en jong volwassen tijgers. We gingen voor de “smallest”, “small” en “big” tijgers en lieten ons in totaal een uur opsluiten met een oppasser in verschillende kooien. Tijgers slapen ongeveer 18 uur per dag en dat deden de meesten dan ook. We mochten de tijgers alleen maar van achteren benaderen, het hoofd was verboden. Hoe commercieel het allemaal ook was, wederom een geweldige ervaring die we niet hadden willen missen.

Vandaag stond een trip op de planning waar we lang over hebben getwijfeld, het bezoeken van 5 bergstammen. Wij hebben dit al eerder gedaan en vonden dit vaak erg commercieel en niet puur. Helaas was dit vandaag ook weer het geval, het maken van een foto kost geen geld maar ze verplichten je bijna tot het kopen van allerlei souvenirs (en niet eens mooie). Daarbij kwam ook nog dat we een enorm suffe groep hadden. Een bezoek aan een grot was ook weer echt op z’n Aziatische, veel Boeddhabeelden en gezellige TL-verlichting. Het verhaal van de “long neck” mensen was wel erg interessant. Dit zijn vluchtelingen uit Myanmar die erg trouw blijven aan hun tradities. Zelfs kleine meisjes vanaf 5 jaar krijgen enorm, zware ringen om hun nek. Ze verdienen hun geld met het maken van mooie sjaals die ze verkopen aan toeristen. De laatste stop was bij een vlinder / orchideeën boerderij waar we een half uur mochten rond dwalen. Nee zeker niet de leukste trip maar misschien wij inmiddels ook wel erg verwend. Net gegeten bij de “Nederlander” en getrakteerd op een heerlijke, Hollandse oliebol. Over ongeveer 3 uurtjes begint hier het nieuwe jaar al en het is druk in de stad. Overal zijn mensen gezellig aan het BBQ-en, staat er vreselijke Thaise muziek op en hoog in de lucht zie je overal grote, brandende lampionnen. Weet iemand toevallig de naam van deze lampionnen ?

Vandaag alweer de laatste dag van het jaar maar ook onze laatste dag in Chiang Mai. Morgenvroeg vertrekken we per vliegtuig naar het zuiden van Thailand. Wij wensen jullie vanuit Thailand allemaal een hele gezellige jaarwisseling toe. En natuurlijk ook een goed, gelukkig maar vooral gezond 2012 !

Liefs Pierre & Sandra xxx

• 31 December 2011 - 15:11

Yolanda:

Lieve Sandra en Pierre,
    We fantastisch om jullie verhalen te lezen.
    Ik hoor ook regelmatig verhalen van Jeroen die in de buurt van Chiang Mai woont (wat heet in de buurt...).
    Geniet nog lekker zou ik zeggen.
    Ik wens jullie daar in die heerlijke warmte en mooie omgeving een fijne jaarwisseling toe.
    Wij gaan ook ons best doen om er een fijne avond van te maken, al zal het heel moeilijk zijn zo'n eerste keer zonder Bianca. Maar Bianca is vanavond onze mooiste ster aan de hemel, die zal bij jullie ook vast schijnen.
    Heel veel liefs, Yolanda / Damy en Naomi

• 31 December 2011 - 15:19

Jolanda :

Hoi Pierre en Sandra, ik heb hier zo'n lantaarn liggen en er staat "himmellanterne" op, maar hier noemen ze het een "gelukslantaarn" of "wensballon". Ik zit samen met ons pap Ciske de rat te kijken, en tussendoor jullie foto's. Heel erg mooi, super!!! Een hele gezellige jaarwisseling en alle goeds voor het nieuwe jaar. Goeie reis verder, geniet ervan en groetjes van ons en ons pap!

• 31 December 2011 - 15:23

Tiny En Riet Texel:

Hoi Sandra en Pierre,
    De Thaise lampion of de De Kongming-lantaarn werd voor het eerst gebruikt door de Chinese strateeg Kongming voor communicatiedoeleinden.

Later werden de lampionnen door burgers in met name China, Thailand en Taiwan gebruikt bij speciale gelegenheden als een soort vuurwerk. Dit gebruik zou geluk brengen. aldus google.
    Mooie verhalen leuke vakantie, geniet ervan. Alvast een goed 2012 gewenst..
    gr. vanaf Texel...

• 31 December 2011 - 15:48

S, P, B & B:

PRACHTIGE FOTO'S. Om jaloers op te worden. Hier vanuit een miezerachtig NL alvast de aller beste wensen en een liefdevol, maar vooral gezond 2012!!!

• 31 December 2011 - 16:21

Marjo:

Hee Sandra, dat wordt beslist een keertje Thais koken voor je lieve collega"s. Het ziet er allemaal geweldig uit. Ook voor jullie een liefdevol, gezond en gelukkig 2012!!!

• 31 December 2011 - 16:59

Ria :

Volgens mij zijn jullie met een prachtige reis bezig.
    Lekker genieten en dat is jullie wel toevertrouwd.
    Wij wensen jullie een fijne jaarwisseling en een goed 2012.
    Groetjes, Willie en Ria.

• 31 December 2011 - 17:06

Marja:

Hey wat een prachtige foto's vooral van die superpoezen! Wow ik ben jaloers op jullie! Die had ik ook wel willen knuffelen!
    Ik wens jullie een mooi uiteinde en een gelukkig 2012!! Veel plezier nog!

groetjes marja, jef , lizzy , tom

• 31 December 2011 - 17:29

Bianca En Ton:

Euiiiiii luitjes,

Jullie natuurlijk al gelukkig nieuw jaar! Bij ons duurt het nog ff, wij gaan dalijk gezellig naar Martijn en Daniël.

Ziet er weer leuk uit allemaal! Pierre, was deze kookworkshop beter als die Aziatische workshop bij de Volksuniversiteit?

Nog heel veel plezier!!!

Bianca & Ton

Ps ik moet nu wel mijn face-book-foto aan gaan passen, zo'n lullig cheetahtje stelt nu niks meer voor na jullie foto's.

• 31 December 2011 - 17:55

Tante Mieke:

Hey Pierre en Sandra,
    Het is hier 12 graden en het heeft de hele dag gemiezerd, dus met andere woorden, best wel warm maar saai weer. Wij hebben net de oliebollen op en hebben nog 5 uur te gaan tot 2012 en natuurlijk naar het einde van de Top 2000. Nu is Pink Floyd met Another brick in the wall bezig op nr 53. Ik heb op kerstavond een draadloze koptelefoon gekregen dus tijdens het koken met de afzuigkap aan kan ik toch alles horen. Alleen kan ik dan niet meezingen, dat wil ik de anderen niet aandoen:)
    Jullie doen veel meer in Chang Mai dan ons Net en ik gedaan hebben maar wij wilden natuurlijk nog naar andere landen. Wel ook een kookcursus gedaan maar niet dezelfde 'juf' als jullie gehad hebben, wel dezelfde opzet. Jullie hebben denk ik de jaarwisseling net gehad dus wij wensen jullie daarom een goed 2012 en nog een hele fijne vakantie verder.
    Liefs van de Huufkes

• 31 December 2011 - 18:25

Hanny:

Hallo Pierre en Sandra,

Het ziet er weer prachtig uit en je kunt het niet voorstellen, die knuffeldieren. Prachtig.
    De naam van de lampionnen is al bekend, wij hebben ze hier ook wel eens gezien met Oud en Nieuw.
    Voor dadelijk een fijne jaarwisseling en een heel mooi nieuw jaar.

Groetjes,
    Mark, Hanny en Manon

• 31 December 2011 - 19:08

Dory:

Hoi Pierre en San,

Ik heb nog niet het hele verhaal gelezen maar wel de foto's bekeken en die zijn prachtig! Wat een geweldige reis maken jullie weer zeg.
    Wij willen jullie ook een goed en zeker een gezond nieuwjaar wensen en blijf lekker genieten!!!

Dikke kus van ons allen!!! xx

• 01 Januari 2012 - 08:57

Pierre En Henriette:

Ook voor jullie natuurlijk de beste wensen, weer een leuk verhaal en fitis van jullie tocht.
    hoe de lantarnen in thuis heten weet ik niet' hier noemen we het wenslantaarnen, maar oorspronkelijk komen ze daar vandaan.
    Hier de nacht goed doorgekomen zonder al teveel problemen, wel 20 graden kouder.

• 01 Januari 2012 - 09:08

De Wolfkes:

Hey San en Pierre,

Voor jullie ook nog de allerbeste wensen.
    Het is weer heel leuk om jullie verhalen te lezen.
    Fenna en Melle vinden jullie wel heel stoer bij de grote tijger.

Groeten Reinier, Anke, Fenna en Melle.

• 01 Januari 2012 - 09:58

Nettie:

Jullie hebben inderdaad wel een erg druk programma, maar wel allemaal leuke dingen. De kookschool ziet er wel hetzelfde uit als die ons Miek en ik hadden, maar wij lagen aan tafel tijdens en na het eten. En ik denk dat jullie fietstocht leuker is dan die van ons in Bangkok, deze lijkt gevarieerder.Zoals jullie zien heb ik eindelijk weer de mogelijkheid om te internetten.
    WIl jullie nogmaals een gelukkig en voorspoedig 2012 wensen! En nog heel veel plezier in het zuiden.
    PS nee, ik koop geen gsm meer, er staan hier overal supergrote ouwerwetse telefoons waar je voor 1 roepee overal heen kunt bellen. Dank voor het advies
    Liefs
    Moeke

• 02 Januari 2012 - 08:48

Atze:

Hoi Sandra en Pierre,
    Het is weer genieten om jullie reisverslagen te lezen. Het is voor jullie beide weer een fantastische vakantie !
    Tevens wens ik jullie een heel gelukkig en gezond 2012 toe.

• 02 Januari 2012 - 21:45

Lucy :

Sandra ,Pierre .what a beautiful pictures ,and you both lost so much weight ,i had to look twice ,good for you keep it up .
    love Tante Lucy xo