Temple time in Hampi - Reisverslag uit Bombay, India van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Temple time in Hampi - Reisverslag uit Bombay, India van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Temple time in Hampi

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

11 Januari 2014 | India, Bombay

Hallo allemaal,

Inmiddels hebben we het prachtige Hampi na 4 dagen verlaten en zijn we op onze laatste bestemming in India aangekomen, Mumbai. Ook hier hebben we 4 dagen en zullen we nog volop gaan genieten van het heerlijke weer, de kleurrijke mensen en het prachtige land.

Hampi is een gezellig backpackersdorpje en ligt in een vreemd en bizar rotslandschap met grote ronde keien die soms los liggen maar ook heuvels vormen alsof ze op een hoop zijn geveegd. Het is een droog landschap maar er stroomt een rivier door met aan weerzijden groene rijstvelden en bananenplantages. Wij vinden de dakterrassen erg leuk (komen ook voor in het boek “ik ben Malala”) en vanaf het terras van ons guesthouse kijken we uit op de Virupaksha tempel van Hampi en de prachtige omgeving. Verspreid over de heuvels en valleien liggen meer dan 500 monumenten, waaronder prachtige tempels, de fundamenten van paleizen, overblijfselen van waterwerken, vroegere marktstraten, koninklijke paviljoens, verdedigingswerken, vorstelijke terrassen, schatkamers… te veel om op te noemen. Hampi is een groot openlucht museum. Dinsdagmiddag komen we een gids tegen die een fietstocht organiseerde langs de tempels in het zuiden van Hampi en omdat deze gids goed Engels sprak zijn we de dag erna ook met hem op pad gegaan. Het tempo stond ons wel aan, kleine stukjes fietsen, hele interessante uitleg en dan nog 5 tot 10 minuten tijd om foto’s te maken. We kwamen niet alleen veel te weten over de monumenten en historie maar ook veel over het Hindoeisme, de goden en offerceremonies. De namen vlogen ons om de oren maar helaas hebben wij er geen een onthouden.

Donderdag bezochten we de bekendste ruines met dezelfde gids (en groepje), de Lotus Mahal met de Elephant Stable. Binnen de muren bestaande uit grote zware rotsblokken, komen we weer in een totaal verschillende omgeving terecht. Het pittoreske roze Lotus Mahal paleis is opgetrokken met talrijke boogconstructies in sierlijke Islamitische stijl, terwijl de koninklijke olifanten stallen zijn ondergebracht in een enorm gebouw met vele koepels. Daarna gaan we de belangrijke Vittal tempel met de Stone Car bewonderen. Een enorme uit rotsblokken gehouwen koets siert het binnenplein van het tempeldomein. Het is niet te geloven dat dit gevaarte ooit kon rijden op deze enorme rotswielen. De tempel zelf bestaat uit open gebouwen vol met kunstig bewerkte zuilen. Langzaamaan lopen we terug richting Hampi maar onderweg stoppen we bij tientallen bezienswaardigheden. Deze omgeving was echt adembenemend.
Als de zon ging zakken kon je ons vinden op de heuvel bij de tempel (met een spectaculair uitzicht over de rotsen en tempels) of bij de rivier waar altijd bedrijvigheid te zien was. Mensen doen de was, de afwas, tanden poetsen, zichzelf wassen, fietsen wassen. De mannen giechelen wat af als ze met z’n allen in de rivier liggen. Is er dan niets negatiefs over Hampi te vertellen ? Wij vinden van wel … er was werkelijk in heel het dorp geen stuk vlees aan te komen, zelfs geen kip of vis. Ik heb altijd gedacht dat ik wel zonder kon maar vond het behoorlijk tegenvallen. Intussen is iedereen in Hampi druk bezig met het aankomende cultureel festival en heel het dorp staat op z’n kop. Er wordt gewerkt aan verschillende paviljoens (eten, boeken/kunst, wetenschappelijk, stoffen/kleding), er worden politici verwacht en er is zelfs een mogelijkheid om met een helikopter over het gebied te vliegen. De kinderen gaan helemaal uit hun dak als de helikopter over komt vliegen, zo leuk om te zien. Overal loopt politie/beveiliging en vanaf vrijdag kun je Hampi niet meer per bus of taxi bereiken.
Dat is ook de reden waarom wij Hampi eind van de middag verlaten om op tijd in Hospet te zijn. Op het heetst van de dag moeten wij met onze loei zware rugzakken een flinke heuvel klimmen om bij het verplaatste busstation te komen. Schaam me een beetje want ik heb een jongen gevraagd om mijn rugzak te dragen (heb hem wel goed beloond). We waren ruim op tijd in Hospet voor de sleeperbus en dan is het helemaal vervelend als de bus ruim 2 uur later vertrekt dan gepland. Er was een technisch mankement en rond 8 uur vertelde ze ons dat het misschien wel tot 10 uur kon duren voordat we zouden vertrekken. We waren, op z’n zachts gezegd, niet erg vrolijk. Voor Pierre weer een bevestiging dat dit de laatste trip met een sleeperbus was (een bus met in plaats van stoelen, bedjes in twee lagen aan beide kanten). Eenmaal geïnstalleerd viel het mee en hebben we zelfs kunnen slapen. Op de ongeveer de helft van de reis werden we ineens wakker gemaakt….bus change ! Het meest wazige wat we ooit hebben meegemaakt met reizen. Alle mensen inclusief bagage moeten van bus ruilen, een hele operatie.
En als ze dan in de middle of nowhere ook nog vragen of wij naar Mumbai moeten, verklaren we de Indiers toch helemaal voor gek (mafkezen) .

Het is even omschakelen van het autoloze Hampi met 3000 inwoners naar Mumbai met 16 miljoen inwoners maar het is weer fijn om in een stad te zijn. We hebben vanmiddag al een heerlijk koud biertje op en zagen zelfs “beef” op het menu staan. De stad ziet er gezellig uit en er is meer dan genoeg te doen om onze laatste dagen in India in te vullen. Over een paar dagen zullen we weer een verslag plaatsen over Mumbai.

Lieve groetjes Pierre & Sandra

• 11 Januari 2014 - 18:20

Marja :

Ziet er weer mooi uit!
    Geniet nog van jullie laatste weekje!!

• 11 Januari 2014 - 19:19

Mark:

Veel plezier nog deze laatste dagen !!
    Gr.
    Mark

• 12 Januari 2014 - 06:21

Nettie:

Ahhh.. leuk, dat hotel is gewoontjes maar waar het staat....! Je zit toch echt op de eerste rij hier!
    Als je tijd hebt kan je heel simpel met de boot naar Elephant Island: is ook nog een aanrader.
    Maar jullie zullen in ieder geval wel de stadtoer en die is helemaal geweldig.
    Wat minder leuk zal het straks op het vliegveld zijn maar dat overleven jullie..
    Geniet nog van Mumbai en Dubai!!
    PS ik zit in Kota Bharu, helemaal boven in Maleisie, tegen de grens van Thailand aan. Ik kwam hier met de Jungle-trein in een tijd van maar liefs 18 uur!!! Vanavond met de nachtbus naar Langkawi Island: Op naar de zon nu!
    Liefs
    Moeders!!

• 12 Januari 2014 - 16:25

Lucy :

Nice pictures again , glad you two can enjoy that together ,it makes a real holiday more fun .
    Love from Canada xo.

• 12 Januari 2014 - 18:55

Ton:

Euiii Megusse,

Weer leuk om te lezen! Jullie zullen hier wel iedere dag gaan winter-bbq-en om dat vleestekort weer aan te gaan vullen!

Gegroetjes,

Ton (en Olga natuurlijk)

• 12 Januari 2014 - 23:24

Jolanda:

Hoi Pierre en Sandra, hier gaat net de verwarmingsketel kapot! Al vriest het hier dan niet, ik mis em toch echt. Met kouwe handen typen is niet fijn!! Dus je mag dat zonnetje waar ik om vroeg gerust sturen!!
    Fijn dat het met jullie zo goed gaat, mooi om alles te lezen.
    Geniet nog lekker een paar daagjes!!
    Groetjes Henri en Jolanda

• 13 Januari 2014 - 19:57

Manon:

Wat een prachtige foto's! Veel plezier nog deze laatste paar dagen. Veel liefs.
    Manon

• 13 Januari 2014 - 21:00

Berit:

Mooi mooi mooi ! Leuk verslag en mooie foto's ! Geniet ervan !