Op een onbewoond eiland - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Op een onbewoond eiland - Reisverslag uit Ban Khao Lak, Thailand van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Op een onbewoond eiland

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

06 Februari 2015 | Thailand, Ban Khao Lak

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie gezellige berichten en genieten doen we zeker. Maar dat kan eigenlijk ook niet anders met zo’n mooi weer, mooi land en mooie mensen. We lazen op internet dat er een grote chaos is geweest op de A50 met gladheid en sneeuw, wat een ellende. Daar hebben we hier beslist geen last van, hier vallen de mussen van het dak. Wij zitten hier dus perfect.

Afgelopen maandag zijn we dus naar Phuket gevlogen en ook die vlucht met Air Asia is goed gegaan. Daar aangekomen meteen in een taxi die ons in ruim een uur naar Khao Lak bracht. In 2004 was deze stad één van de gebieden die het zwaarst werden getroffen door de tsunami en nu 10 jaar later zien wij hier helemaal niets meer van. Wij vinden het niet een echt gezellige stad maar meer het Benidorm van Thailand, helemaal gericht op de vele Duitsers die hier komen. In de afgelopen vijf dagen zijn we helemaal geen Nederlanders tegen gekomen, erg apart. Wel hebben we een erg leuk hotelletje met zwembad met ontzettend vriendelijk personeel. Dinsdag hebben we een lekkere relax dag gehad, aan het mooie maar vooral lange strand gelegen, gezwommen en veel gelezen.

De reden dat wij naar deze stad zijn gekomen zijn de Similan eilanden. Dit nationaal park heeft elf eilanden en het bijzondere is dat elk eiland een eigen naam heeft maar iedereen de eilanden noemt bij het nummer. De granieten rotsblokken, het helder blauwe water en hagelwitte stranden zorgen voor een prachtig plaatje. Deze plek behoort volgens duikers bij de top 10 van de wereld. Wij hebben woensdag een dagtrip gemaakt per speedboot en hebben het bij snorkelen gehouden, al spannend en mooi genoeg. We hebben 4 eilanden aangedaan en het was werkelijk een tropisch paradijs. Heerlijk gezwommen in het belachelijke heldere water, gerelaxt en een wandeling gemaakt naar een uitzichtpunt op eiland 9 maar helaas maar een anderhalf uur gesnorkeld. Dat hadden we wel langer willen doen want onder water was het zeker net zo mooi. Geen rifhaaien, schildpadden of manta’s gezien maar genoeg andere kleurrijke vissen in allerlei formaten.

Gisteren hebben we een scooter gehuurd om de omgeving wat te verkennen. Onze eerste bestemming zou een schildpadden opvang zijn bij de Marine basis. Maar daar aangekomen mochten we het terrein niet op omdat we dachten dat Pierre een pet/hoed op moest hebben. Dus wij vlug naar een winkel en een prachtige (zelfs passende) pet gekocht. Terug komend bij de Marine basis bleek dat een misverstand te zijn, we moesten beide een helm op. Wat een mutsen, toch ? Nog geen schildpad gezien. Daarna op zoek naar 2 watervallen maar beide afslagen gemist/niet gezien dus was uiteindelijk onze eerste stop bij een olifanten kamp. Een jungle trip op een olifant hadden we geen zin in (2 jaar geleden al gedaan) dus na een paar foto’s op weg naar het Khao Lak Lam Ru National Park. Dit park (125 km2) bestaat uit indrukwekkende kliffen, bergen van 1000m hoogte, prachtige stranden en heel veel jungle. Na een korte wandeling en een verfrissende duik in de zee bij “Smal beach” zijn we doorgereden naar het noorden van Khao Lak om alsnog één van de vele watervallen in de omgeving te zien. Onderweg werden we aangehouden door de politie…weer die helmen. We beloofde plechtig aan de lieve man morgen wel een helm op te zetten zodat we onze weg zonder boete konden vervolgen. De “Ton Chong Fah” waterval was niet de meest spectaculaire die we ooit zagen maar de route er naar toe wel. Vooral de laatste kilometer ter voet door de mooie maar vooral snikhete jungle met zo’n mooie geluiden. Terug bij de scooter een probleem, het kreng wilde niet meer starten. Nadat de ranger van het park de scooter ook niet gestart kreeg, heeft hij voor ons een taxi besteld en moesten we helaas onze route inkorten. We hadden graag nog “boot 813” willen zien. Deze boot is een gedenkteken van de tsunami. Deze lag een kilometer op zee en nu een kilometer landinwaarts, erg indrukwekkend. Ook deze avond eindigde zoals alle anderen met een heerlijk diner en een lekkere massage.

Gisteren een overnachting bijgeboekt zodat we vandaag nog een trip konden maken naar Tachai Island. Dit eiland ligt tussen de Similan eilanden en de Surin eilanden in en is nog niet zo lang toegankelijk voor toeristen. Na een boottocht van ruim een uur (80 km van de kust) werden we bij aankomst overdonderd door het groene landschap, het brede witte zandstrand van 800 meter lang en de turquoise-blauwe zee. Het water is zo helder dat je met blote ogen op de koralen kon kijken. Voor de overheerlijke lunch hadden we tijd om te relaxen zwemmen en na de lunch hebben we een korte junglewandeling gemaakt op zoek naar krabben. Landkrabben, puk ai in het Thais, zijn een grote soort krab met een brede, ronde paars-rode schelp. Hun zwart-blauwe poten zijn bedekt met harde lange haren. Landkrabben worden geboren in het zeewater alvorens zij zich vestigen op het land nabij de kusten. Omdat ze een geluid maken wat doet denken aan jonge kuikens worden ze ook wel kip krabben genoemd. Overdag verblijven de landkrabben in de gaten en in de nacht komen ze eruit opzoek naar voedsel. In de paartijd brengen de vrouwelijke landkrabben hun eieren naar zee waar deze zich ontwikkelen tot nakomelingen. Tijdens de wandeling hebben wij slechts 1 krab gezien en die was ook nog eens morsdood. Vervolgens hebben we nog op 2 plekken rondom het eiland gesnorkeld (volgens de gids snolkeling hihi) en daar zagen we nog mooier koraal en nog mooiere vissen. Voor de duikers onder jullie…..een echte aanrader en zet ‘m maar op de to-do list.

Morgen is het tijd om verder te reizen naar het Khao Sok National Park. Een rit die echte backpackers per bus zullen afleggen maar wij zijn luxe backpackers en laten ons per taxi brengen. Altijd weer leuk en spannend om niet te weten waar we terecht komen.

Wij willen jullie allemaal heel veel sterkte toewensen met de kou, gladheid en sneeuw. Voorzichtig zijn hè ?

Lieve groetjes Pierre & Sandra

• 06 Februari 2015 - 16:56

Ton:

Euiiiiiiii vakantiegangers,

Klinkt weer allemaal goed hoor. Iedere avond eindigt dus met een happy ending?

Hier is het op zich ook mooi zonnig, net nog heerlijk gewandeld maar waarschijnlijk wel meer dan 30 graden kouder maar je kunt niet alles hebben (jullie wel blijkbaar;) ).

Groetjes en geniet er nog lekker van!

• 06 Februari 2015 - 17:14

Jeanne:

Klinkt weer geweldig! Geniet ervan xx

• 06 Februari 2015 - 17:42

Lucy :

You sure are having a nice warm holiday ,and the beautiful sights ,enjoy your self .

We are having a cold snowy winter .

Love from our cold country ,Canada .

Tante Lucy xoxoxo

• 06 Februari 2015 - 22:52

Marja:

Mijn to-do list word wel heeeeel erg groot !!!! Heel veel plezier nog !!

• 06 Februari 2015 - 22:54

Mark:

Bahbah ben niks jaloers hoor, ziet er echt geweldig uit !
    Pierre ligt echt overal te luimen hé

Greetz en have fun,
    Mark

• 07 Februari 2015 - 12:01

Martijn:

Ziet er inderdaad weer geweldig relaxt uit en wel wat anders dan een witte burgemeester de grootstraat. Groeten en geniet ervan!!

• 07 Februari 2015 - 14:26

Silvie, Rick En Boet:

Dat ziet er heerlijk uit!!!

Rick vindt het mooi.

Boet vraagt of jullie nog een keertje terug komen, of dat jullie daar gaan wonen.

Groetjes!

• 10 Februari 2015 - 21:51

Linda:

Ik liep wat achter maar sjezus wat hebben jullie het goed daar. Ik zou bijna jaloers worden maar hè! Ik ben blij dat ik mag werken hoor