Mexico City - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Mexico City - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Mexico City

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

18 December 2008 | Mexico, Mexico-stad

Mexico-Stad is één van de grootste bevolkingsconcentraties ter wereld. In het hele stedelijke gebied, qua oppervlak vergelijkbaar met de provincie Utrecht, wonen ruim 22 (!!) miljoen mensen. Het is een overweldigende stad in alle opzichten. Tijdens de spits, die dagelijks al vele uren duurt, is het verkeer een grote heksenketel, miljoenen mensen krioelen als mieren door elkaar op weg naar huis of werk. De meesten bouwen hun eigen huis met wat stenen, betonmortel en golfplaten. Zodoende strekken er zich onafzienbare volkswijken uit tot tientallen kilometers buiten het centrum. De stad is een betonjungle die maar groeit en groeit; niemand heeft deze toename nog in de hand. De watervoorziening hapert, de luchtvervuiling verkort de levensduur van de stadsbewoners, de criminaliteit is hoog en de corruptie schijnbaar onuitroeibaar. Toch leven er ruim 22 miljoen mensen; ze groeien er op, leren en studeren er, maken er vrienden, werken zich drie slagen in de rondte om het hoofd boven water te houden, lachen, huilen, slijten er hun oude dag. Dag en nacht gaat het leven door. Het straatleven is een carrousel waarin miljoenen hun brood verdienen. De cultuur bruist en het nachtleven draait op volle toeren. Nergens is de strijd van miljoenen mensen om het dagelijks overleven gelijkertijd zo fascinerene en zo onrustbarend.

Beter had ik het zelf niet kunnen verwoorden, wat een stad ! Niet eerder hebben wij tijdens onze vakantie zo´n lange tijd doorgebracht in een hoofdstad. We waren wel wat huiverig want Mexico Stad schijnt niet echt veilig te zijn. We hebben er tot nu toe nog niet veel van gemerkt maar letten natuurlijk ook erg goed op. Zo werd ons bij aankomst al snel duidelijk gemaakt geen taxi te nemen in de stad, vele toeristen en zelfs Mexicanen worden beroofd tijdens een ritje. Wij hebben ons laten vervoeren met de geweldige metro (wat een uitvinding). Voor nog geen € 0,25 kun je je helemaal naar de andere kant van de stad laten brengen. Het is ook nog eens gezellig want de DVD´s en CD´s die verkocht worden horen we door de hele metro, erg grappig.
Ons eerste hotel lag in het "Centro Histórico", erg centraal. Op 2 minuten lopen stonden wij op Zócalo, het centrale plein, tussen het Nationale Paleis en de kathedraal Metropolitana. En ja hoor, helemaal in de kerstsfeer met een ijsbaan, roetschbaan (?), een giga kerstboom en prachtige versieringen op alle gebouwen rondom het plein. Zelfs een plek waar de mexicaanse kinderen een sneeuwpop kunnen maken van echte sneeuw, zo schattig. ´s Avonds is het ontzettend druk, er lopen echt duizende mensen, kinderen en natuurlijk net zoveel politie.
Wat hebben wij zoal gedaan de laatste paar dagen. Dinsdag hebben we een ticket gekocht voor de citytour, met een bus langs alle mooie plekken van de stad. We zagen gezellige wijken, monumenten, kerken, etc. Een relaxte manier om meer van de stad te zien. Eind van de middag zijn we nog de kathedraal Metropolitana gaan bezichtigen, erg indrukwekkend. Woensdag zijn we naar het Antropologisch Museum geweest. Het belangrijkste museum van Mexico met veel verschillende zalen. Voor iedere beschaving is er een eigen zaal ingericht met gebruiks- en kunstvoorwerpen, sieraden, religieuze attributen en maskers. Het dagelijkse bestaan en de rituelen, waaronder de dodencultus, krijgen uitgebreid aandacht. Inderdaad een mooi museum maar het kan ons echt niet interesseren (hebben echt ons best gedaan). Wij zien echt niet of die kruik 2 maanden of 2000 jaar oud is, sorrie ! Toch hebben we ons daar een paar uur vermaakt en zijn we later in de middag met de metro naar het zuiden van de stad gegaan, naar de drijvende tuinen van Xochimilco. Sommige van jullie kennen dit misschien van het tv programma "Wie is de Mol". Je laat je in de traditionele en met bloemen versierde "trajineras", brede en lange gondels, over de kanaaltjes en langs de tuinen duwen. Op de kade kun je eten en drank bestellen voor onderweg, en er zijn altijd mariachis, die maar al te graag voor wat geld een paar romantische ballades ten gehore willen brengen. Het was een oer-Mexicaanse sfeer die we niet hadden willen missen.
Vandaag zijn we naar Teotihuacàn, de Stad van de Goden, geweest. Deze ligt ca.40 kilometer ten noorden van het centrum. Een oude nederzetting van de Azteken, met de indrukwekkende Piramide van de Zon, Piramide van de Maan met daartussen "Calzada de los Muertos, de Laan der Doden. Wij hadden veel geluk vandaag want het was niet druk met toeristen en hebben heerlijk rondgewandeld tussen de piramides. Rond 3 uur vanmiddag weer terug in de stad en weer een ander deel bekeken. Het stuk wat wij al hadden gezien in 2001 (na Costa Rica 11-09-2001). Op dezelfde plek weer die overheerlijke fruitsalade gegeten.

Zoals jullie zien vermaken wij ons uitstekend en vliegen de dagen werkelijk voorbij. Nu gaan we naar de Torre Latinoamericana. Deze toren is 182 meter hoog en natuurlijk de grote blikvanger van de stad. We zullen proberen daarna nog wat foto´s te plaatsen.

Morgenvroeg vertrekken we naar Taxco maar meer in het volgende verslag.

Liefs Pierre & Sandra

• 19 December 2008 - 00:35

Mark:

Ben helemaal niet jaloers hoor ! Klinkt machtig interessant allemaal, veel plezier nog !

• 19 December 2008 - 06:36

Dory:

Jullie zijn weer helemaal in je element zo te horen. Klinkt allemaal prachtig, ben benieuwd naar de foto's.
    Geniet ze!
    Groetjes van ons allemaal!

• 19 December 2008 - 07:35

Sil & Pas& Bram:

Net iets anders dan in Schaijk dus.

• 19 December 2008 - 08:01

Nettie:

Wat jammer dat jullie nog steeds niet van musea houden! Tis toch de manier on een land beter te leren kennen. Maar inderdaad, jullie vermaken je toch wel, daar maak ik me geen zorgen over. Nog steeds geen diarree Pierre?
    Veel plezier in Meggiko en tot mails.
    Liefs! En take it easy!

• 19 December 2008 - 09:12

Sil & Pas & Bram:

Kijk ff op hyves als het kan!! Kerst groet van ons. Errug leuk!!

• 19 December 2008 - 09:17

Ron En Jeanne:

Klinkt weer helemaal geweldig.
    Geniet ervan!
    Wij kijken uit naar de foto's

• 19 December 2008 - 10:00

Bianca J. :

Super super super !!! Geweldig zo'n stad, wij zouden ons daar ook helemaal vermaken. Maar wij doen het maar met de schaatsbaan in Oss (ook leuk...). Nog veel plezier !

Liefs, Bianca (en de mannen)

• 20 December 2008 - 12:33

Karin Hegeraat:

Hoi allebei, eindelijk dan toch genieten na zo'n ontberende reis.
    wij wensen jullie samen een geweldige reis toe.

Wederom genieten van een prachtig land, het is jullie gegund na zo'n spannend jaar.

Liefs Karin en de rest

• 20 December 2008 - 17:00

Bianca:

Weer geweldige foto's San !! Kei leuk dat we even konden Skypen...!!
    Geniet van Acapulco !

Liefs en groetjes,
    De Jebbinkjes aan de erwtensoep !

• 22 December 2008 - 08:17

Toos:

Hoi Sandra en Pierre
    M'n laatste werkdag dit jaar.En maar kijken wat 2009 brengt hier.
    IK wens jullie hele fijne kerstdagen en een mooie jaarwisseling in dat verre land.Geniet er lekker van.
    Hartelijke groeten Toos

• 22 December 2008 - 19:39

Evelien:

Sandra en Pierre,

Leuk om jullie avonturen te lezen. Ik herkende op de foto inderdaad een onderdeel van 'Wie is de mol?' Heel veel plezier nog en fijne feestdagen.

Groetjes Evelien
    P.s. Heel toevallig heb ik de laatste dagen heel veel zin in Mexicaans eten. Jullie verhalen stillen deze honger een beetje.