Uluru en Kata Tjuta - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Uluru en Kata Tjuta - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Uluru en Kata Tjuta

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

09 December 2009 | Australië, Adelaide

Hallo,
Vanmiddag zijn we per vliegtuig aangekomen in Adelaide, een totaal andere wereld en we moeten weer even wennen aan de drukte van een grote stad. Achteraf gezien hadden we misschien het stuk toch wel willen rijden want met vliegen ben je ook een dag kwijt. Vanmiddag al een paar uur gewandeld en het ziet er allemaal gezellig uit. Hier is alles al in de kerststemming. Hoe is dat bij jullie ? Is de kerstboom al gekocht en de ballen van zolder gehaald ? Gaat het sneeuwen of nog steeds veel regen in Nederland ? We hebben vandaag een temperatuursverschil gehad van 20 graden, best veel. De laatste paar dagen in het noorden waren erg indrukwekkend maar vooral ook erg warm. Morgenvroeg worden we om 6 uur opgehaald voor een 2-daagse tour naar Kangaroo Island.

Afgelopen zaterdag zijn we aangekomen in het Yulara (Ayers Rock) Resort, het enige toeristische centrum in de regio. Het 250 miljoen Australische dollar kostende vakantieoord is in 1984 opengegaan en is een compleet dorp met accommodatie van luxe vijfsterrenhotel tot een camping maar ook een supermarkt, postkantoor en souvenierwinkels. Hier draait natuurlijk alles om Ayers Rock en de minder bekende Olgas. In 1984 zijn beide toeristenattracties teruggegeven aan de Aboriginals, die meteen de oude namen “Uluru” (Ayers Rock) en “Kata Tjuta” (de Olgas) weer invoerden. Beide zijn voor de Aboriginals een heilige plaats. Het vreemde is dat wij hier helemaal geen Aboriginals hebben gezien. Wel in het hoge noorden en deze vonden wij maar vreemd. Ze hingen daar (bijna) allemaal dronken rond en stonken enorm. ’s Avonds zijn wij de enorme rots tijdens de zonsondergang gaan bekijken. Tja we hebben Uluru, net zoals jullie, op televisie of in tijdschriften zien staan maar als je voor die rots staat, is deze echt heel groot en imposant. De zonsondergang viel een beetje tegen omdat er wat bewolking voor de zon zat. Wel een hele aparte ervaring om met zoveel mensen en auto’s op een parkeerplaats te kijken naar de kleurveranderingen. De volgende ochtend om 05.47 uur hebben we weer met z’n allen naar diezelfde zon staan kijken. Het klimmen van de rots was vandaag (ivm het weer) verboden maar dat waren wij toch al niet van plan. Wij hebben een wandeling om de 9,4 km monoliet gemaakt. Uluru is 348 meter hoog, minstens 600 miljoen jaar oud en de kenners geloven dat slechts 10 % zichtbaar is van de rots. Tijdens het wandelen kregen we weer een hele andere kijk op Uluru , erg leuk. Om 17.00 uur werden we opgehaald voor de helicoptervlucht. Na de nodige instructies konden we de lucht in, erg spannend. Niet alleen de helicoptervlucht maar ook de uitzichten waren werkelijk spectaculair. Je krijgt zo’n goede indruk van de gigantische vlakke en rode woestijn waar Uluru en Kata Tjuta liggen, geweldig. Een ervaring die we niet snel zullen vergeten. Maandag stond Kata Tjuta (“vele hoofden”) op het programma, deze is minder bekend maar misschien nog wel mooier dan Uluru. De Olgas zijn een verzameling van gigantische bizarre rode ronde stenen met ravijnen, spleten en dalen. De hoogste top is de 1.066 meter hoge Mount Olga. We begonnen weer met een zonsopgang, deze was wel aardig. We hadden geen zin om weer een lange (pittige) wandeling te maken dus kozen we voor een wandeling door een kloof van 2,6 km. Deze was totaal anders dan bij Ayers Rock maar ook weer erg mooi. We waren rond 10 uur weer terug op de camping en hebben niets anders gedaan dan gezwommen, gelezen, veel water gedronken en geslapen. Ook deze dag komt in een top 3 terecht en dan wel van de heetste. Het was maar liefst 43 graden met een enorme harde en warme/hete wind. De enige verkoeling was te vinden in het water of in de camper met airco. Zelfs ’s avonds bleef de temperatuur boven de 30 graden. Dinsdagmorgen weer terug naar Alice Springs om de camper in te leveren, een rit van ruim 400 km. Eerst de rommel afgegeven bij ons hotel, in de stad wat gegeten en geshopt en toen moesten we dan toch echt afscheid nemen van ons huisje (totaal 3.922 km gereden). We hebben al een kijkje kunnen nemen in onze volgende camper en dat gaat ook goed komen (airco en 4WD zullen we in het zuiden waarschijnlijk niet nodig hebben). Rond half 6 hebben we bij ons hotel “rock” wallibies eten gegeven. Deze komen iedere dag rond dezelfde tijd van de berg. Het zal echt niet goed zijn maar het was wel heel erg leuk. Zo lief, als ze met hun pootjes jouw vasthouden om bij het eten te komen. ’s Avonds lekker weer wat tv gekeken en we zijn eindelijk begonnen aan het lezen van onze boeken.
Jullie weer bedankt voor alle mailtjes, het is fijn dat we op de hoogte houden van alle ontwikkelingen.

Liefs Pierre & Sandra

• 09 December 2009 - 11:13

Nettie:

Ja, het regent hier nog steeds, maar volgende week is er kou voorspelt. Heel wat anders dan in het warme Australie dus. De kerstsfeer is na Sinterklaas natuurlijk meteen heftig toegenomen en er komen dagelijks meer lichtjes tevoorschijn. Heb net jullie post uit de bus gehaald. Voor zover ik kan zien is er niets bijzonders bij.
    Liefs en TAKE CARE!!

• 09 December 2009 - 11:25

Tjeerd, Paula & S:

Ooohh vrouw en mins...

Wat is het weer leuk om mee te lezen.

• 09 December 2009 - 11:25

Tjeerd, Paula & S:

Ooohh vrouw en mins...

Wat is het weer leuk om mee te lezen.

• 09 December 2009 - 11:26

Dory:

Het houdt hier niet op met regenen, dus genieten jullie maar extra van de zon. Heb het verhaal nog niet helemaal gelezen want sta op het punt om met ons pap naar ome Theo te gaan. We zullen hem de groeten doen uit het verre australie van jullie.
    Pas goed op elkaar en tot schrijfs!!!

Lieve groeten van ons allemaal!

• 09 December 2009 - 11:47

Cobien:

Hello,
    Zit je aan de andere kant van de wereld en moet je via de moderne technieken iets van mij vernemen dat is toch erg vreemd? Schitterende foto's, ziet er allemaal geweldig uit! Hier in Megen al volop in de Kerstsfeer, laat de sneeuw maar komen! Op kantoor ... daar zullen we het maar niet over hebben. Geniet ervan!

• 09 December 2009 - 12:23

Ton:

Euiiiiii luitjes,

Weer erg indrukwekkend. Al veel foto's gemaakt? Pierre, hoe gaat het met het filmen?

Hier is het nog erg grijs maar wordt het de komende dagen geloof ik wel droog. Daar is dan ook alles mee gezegd.

Nog veul plezier!

• 09 December 2009 - 20:43

Manon:

Ook ik geniet weer volop mee van de verhalen en de foto's. Elle vond de foto met de wallibie wel leuk. Dat wil ze ook wel 's doen. Kan ze vast gaan sparen!

Liefs vanuit een nat Oss.
    Manon

• 10 December 2009 - 00:09

Tante Lucy :

Sandra & Pierre
    We are having snow today .
    A good neigbour plowed our driveway today .
    So enjoy your stay ,and the warm weather ,nice to see your pictures .
    Love ,Tante Lucy xoxo

• 10 December 2009 - 11:33

De Bacto's:

Hallo,
    aan de foto's te zien hebben jullie het goed daro! Wij zijn jaloers hoor. Een voordeel wij hebben hier geen last van vliegen, haha. Je eerste kerstkaartje is al binnen gekomen en met de kerstborrel volgende week zullen wij wel voor jou drinken, christianne niet :( Nog heel veel plezier en geniet ervan voor je het weet is het pasen. Groetjes christianne, astrid, marieke

• 10 December 2009 - 20:43

Frank:

Schitterende verhalen (en foto's). Wij krijgen er weer helemaal het fijne gevoel bij dat we toen ook in Australie hadden. Er is daar zoveel te zien en je maakt er altijd leuke dingen mee. Ikzelf vond de relaxte sfeer in australie misschien nog wel het meest indrukwekkend. Veel plezier nog. Groetjes Silvie, Frank en Rick.

• 10 December 2009 - 22:15

Maik Suppers:

Bambi en Pierre!

gelukkig gaat het nog steeds goed met jullie daar down under! die temperaturen wen je wel aan, jullie moeten niet zo zeuren. probeer er maar eens in te werken haha!

veel succes nog op jullie avontuur. de mijn is bijna voorbij!

x