Hot in Northern Territory - Reisverslag uit Katherine, Australië van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Hot in Northern Territory - Reisverslag uit Katherine, Australië van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Hot in Northern Territory

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

28 November 2009 | Australië, Katherine

Hallo allemaal,

Het verslag heeft wat langer geduurd omdat er in de Outback weinig tot geen internetverbindingen zijn. Maar het gaat uitstekend hier en we genieten volop. We zijn nu net een week onderweg en hebben al zoveel moois gezien. De temperaturen zijn enorm hoog en wandelen is geen optie. Als we een korte wandeling van een 2,5 km doen, dan drinken we zonder problemen zo’n 4 liter water, smeren ons in met factor 30 en zetten onze hoed op.
Het kamperen is ook geweldig, de campings zijn voorzien van alle gemakken en de vliegen/insecten/kikkers nemen we maar op de koop toe. Dit is wat wij zoal deden afgelopen week.

Regen, ja dinsdagmorgen regende het in Darwin. Eigenlijk niet zo heel vreemd want in november begint hier in het noorden het regenseizoen. Vlug een ontbijtje, rugzakken ingepakt, taxi gebeld en op weg naar het camperverhuur bedrijf. Gelukkig zagen wij Apollo (verhuurbedrijf) want onze taxichauffeur wist het niet en reed het gewoon voorbij. Slecht nieuws, “onze camper” was afgelopen weekend over de kop gegaan in het Kakaku National Park en nu hadden we 2 opties. Optie 1, wachten totdat een andere “hitop”camper terug zou komen, dit zou een hele dag kunnen duren. Optie 2, een iets oudere camper maar wel een 4WD en zelfs in het slaapgedeelte airco. Nou jullie begrijpen het al, wij komen van geluk nog een keer onder de trein. Die airco is hier absoluut geen overbodige luxe en met de 4WD kunnen wij op nog meer plekken van de parken komen, helemaal geweldig. Na het zien van een DVD instructie van de auto, het ondertekenen van vele papieren en de uitleg van de auto waren we ruim een uur later dan eindelijk onderweg. Crocodylus Park is een krokodillenbedrijf met meer dan 7000 dieren. Sommige zijn fokdieren, andere eindigen als handtas of als krokodillenbiefstuk in restaurants. Lastige krokodillen die bewoners bedreigen verhuizen hierheen. We waren net op tijd want het was etenstijd voor de krokodillen met daarbij een geweldige uitleg van een Aussie. Hij vertelde o.a. het verschil tussen de extreem gevaarlijke zoutwaterkrokodillen (salties) en de schuwe zoetwaterversie (freshies). Niet geheel onbelangrijk als wij hier nog in de waterpoelen willen zwemmen. Wij zelf mochten de beestjes ook een kippenkopje geven, wat een geluid als die enorme bek dichtklapt ! Als afsluiter mochten we zelfs zo’n krokodilletje vasthouden, best eng maar vooral glibberig. Hierna zijn we op de Stuart Highway verder naar het zuiden gereden richting het Litchfield National Park. In Batchelor deden we onze eerste boodschappen en iets verderop vonden we een leuke camping. Na het inrichten van de camper hebben we een plons genomen in het warme zwembad, onze eerste wallibies gezien en gekookt op onze buitenkeuken. Helaas kwam er ’s avonds weer een oud trauma naar boven…kikkers bij de wc’s. Echt van die dikke, vieze en glibberige dingen die wij een aantal jaar geleden ook in Amerika zijn tegengekomen. Met Pierre voorop en mijn hand vasthoudend ben ik er doorheen gekomen. Onze eerste nacht in de camper slecht geslapen, erg warm en veel dieren/insecten geluiden op de camping. Woensdag vroeg uit de veren om het Litchfield National Park te bezoeken. Er loopt één weg door het park, die begint aan de Stuart Highway (de hoofdweg door de Outback). De populairste parkattracties zijn de Magnetic Termite Mounds, Florence Falls, Buley Rockholes, Tolmer Falls en de Wangi Falls. Wij zagen deze spectaculaire watervallen allemaal en hebben er enorm van genoten. De hitte viel in de ochtend nog mee maar rond de middag was een wandeling van 500 mtr met 35 graden echt niet meer te doen. Bij sommige watervallen kon je een frisse duik nemen maar bij de Wangi Falls was een duik nemen echter niet een goed idee. In het regenseizoen (november tot maart) zitten er namelijk ´salties´, zoutwaterkroks die wel een onwetende backpacker lusten ! Toch waren er mensen die relaxt aan het zwemmen waren. Ook heel indrukwekkend waren de flying foxes (vleermuizen) die in de buurt van de poelen opeengepakt in de bomen bengelden. Rond half 2 was het niet meer te doen met de hitte en zijn we naar Kakadu National Park gereden (ca. 200 km). In Humpty Doo eindelijk 4 flessen rosé gescoord en een lekker stukje vlees gekocht. Het zag die avond erg donker maar de regen is, op een paar druppels na, gelukkig uitgebleven.
Woensdag stond het Kakadu National Park op het programma, het grootste nationale park van Australie. Het staat eigenlijk twee keer op de World Heritage-lijst van de Unesco, want het werd zowel om het unieke landschap als om zijn belang voor de Aboriginalcultuur tot werelderfgoed verklaard. De Aboriginals hebben intussen medezeggenschap in het bestuur van het park. Het is een immens natuurgebied dat grenst aan Arnhemland. Hier leven nog Aboriginals in hun natuurlijke omgeving. Het regenseizoen begint nu net dus bezoeken wij een paar slinkende waterpoelen waar niet veel te zien is. Bij het Bowali Visitor center zien we een prachtige film over het park. In Kakadu National Park zijn ontelbare rotstekeningen van de Aboriginals. De tekeningen zijn duizenden jaren oud, sommige liefst 20.000 jaar. De bekendste zijn te vinden in Ubirr, aan de grens van het Arnhem Land. Een 30 tot 200 meter hoge rotsbarrière vormt de natuurlijke grens tussen het park en het Arnhem Land. De temperaturen stegen naar ca. 40 graden maar met genoeg water zijn we boven naar het plateau gelopen. Het was zeker de moeite waard, het uitzicht over Arnhem Land was werkelijk spectaculair en speciaal omdat wij daar de enige toeristen (gekken) waren. Na deze inspanning zijn we naar Jabiru gereden en hebben daar een late lunch genomen en de tank volgegooid. Een 50 km verderop in Cooinda vonden we een luxe camping en daar ook onze eerste was (zelf) gedaan, deze droogt hier enorm snel. Donderdagmorgen zaten we om half 9 op de boot om een excursie te maken naar Yellow Waters en de South Alligator River. Een heerlijke tocht door de lagune/moeras waar het krioelde van de watervogels en uiteraard keken we regelmatig in de ogen van een krokodil. Na deze 1,5 durende boottocht zijn we via een mooi wandelpad terug naar ons camping gewandeld. Een behoorlijk stuk gereden om de billabong (waterplas) bij Nourlangie te bekijken…is deze helemaal uitgedroogd. Ook hadden we al gehoord dat de grootste attracties van Kakadu, de Jim Jim Falls, niet bereikbaar zijn. Zelfs met een 4WD een onmogelijk opgave en daarbij er valt geen water van de watervallen ivm de droogte. Dus verlieten wij rond half 2 het prachtige Kakadu National Park om via Pine Creek door te rijden naar Katherine. De Edith Falls lieten we links liggen omdat het anders te laat zou worden en in het donker een camping moesten gaan zoeken. In Katherine, een best drukke plaats, kochten wij heerlijke kangaroe steaks met heerlijke salades bij een gigantische supermarkt. Ongeveer 32 km ten noordoosten van de stad bij het Nitmiluk National Park vonden we wederom een prachtige camping. Het stikt er van de prachtige, gekleurde kakatoes en vele wallibies. Ook hier weer hete temperaturen (ruim 35 graden) maar doordat de luchtvochtigheid minder is, is het nu best goed uit te houden. Heerlijk gezwommen en de steaks gebakken in het bijzijn van de wallibies. Vandaag doen we het wat rustiger aan want we liggen goed op schema. Straks gaan we een boottocht maken door de kloven van het Nitmiluk National Park en naar Katherine (boodschappen doen en een internetcafé zoeken).

Hoe is het in Nederland ? Nog steeds stormachtig ? Is iedereen al druk bezig met de Sinterklaas voorbereidingen ? Veel succes met het maken van de surprises.

Liefs Pierre & Sandra

• 28 November 2009 - 07:41

Martijn :

Hoi Sandra en Pierre,

Wij kunnen ons wel voorstellen dat jullie het zo wel 6 weken gaan volhouden.

Nu jullie zo vroeg posten zelfs kan ik zelfs als eerste reageren.

Groeten en nog heel veel plezier daar.

Martijn en Daniel

• 28 November 2009 - 07:45

Sil, Pas, Bram En ??:

Ik ben jalours!! Wat ziet het er daar prachtig uit. Schitterende foto's !! En die 35 graden, altijd beter als die storm en bakken regen die hier vallen.

Kus van ons

• 28 November 2009 - 07:51

Nettie:

Nou klinkt allemaal zeer spectaculair maar vooral Australisch. En dat kan ik weten want ik kom nu overal Australie tegen: in de nieuwe Columbus (reismagazine), bij Floortje Dessing en in Villa d'arte (glossy). Floortje reed van Broom (?) naar Darwin en kwam ook in Katharine.
    Geweldig dat jullie nu de 4W hebben. Veel plezier en zorg dat je niet over de kop slaat!!
    Liefs!
    PS. Mooie foto's!!

• 28 November 2009 - 08:48

Eric Vissers:

Hey Sandra,

Leuk hoor jullie verhaal. Klinkt allemaal super gaaf. Wij zouden zo weer terug willen. Jullie hebben nu precies dezelfde camper als wij hebben gehad. Ik vond dat ook een super gaaf ding.
    Geniet er lekker van. En we horen het wel weer.

Toedelidoki

• 28 November 2009 - 08:55

Fam. Vd Berg Texel:

De regen klettert hier met hoge snelheid tegen het raam. Windsnelheid 7á8 Bft
    Veel en langdurige regen wordt verwacht vandaag op 28 nov. Bij hoogwater loopt de haven eruit.
    Mazzelaars zijn jullie met die mooie temperaturen.
    Geniet ervan en groetjes van de fam. vd Berg Texel

• 28 November 2009 - 09:29

Marja:

Hoi Pierre en Sandra,

Wij hebben hier weer even genoten met ons mam en hullie pap van jullie mooie foto's en reisverslagen.
    Groeten uit Schaijk, en nog heel veel plezier daar !!

Marja

• 28 November 2009 - 09:51

Dory:

Wat is het daar prachtig én heerlijk weer, hier is het bar en boos.
    Mooie foto's!!
    Wij volgen jullie verhalen met best een zweempje jaloezie moet ik zeggen haha.
    Geniet ervan en tot schrijfs!

Dikke kus van ons allemaal!!!

• 28 November 2009 - 10:03

Bianca, Mark, K+S:

Hey reizigers !

Jullie verslag is weer als vanouds, klinkt allemaal geweldig !! Het ziet er ook allemaal goed uit op de foto's, gaaf hoor. En neem de hitte maar op de koop toe want het weer is hier nog steeds bar en boos...! Veel plezier nog en ik stuur dit weekend nog wel een mail !!

Groetjes daar beneden vanuit het natte noorden !!

Mark, Bianca, Kevin en Shane

• 28 November 2009 - 10:23

Pierre, Janneke:

Ziet er weer goed uit!
    Beter als hier in ieder geval.
    Sandra, reunie was erg geslaagd. Iedereen was heel relaxed en dat was te merken. Laatste gingen rond half4 ri huis.We hebben allemaal een kort levensloopje geschreven en daar wordt een boekje van gemaakt. Als je kans ziet om zelf ook nog iets te schrijven (halve bladzijde) en met recente fotootje op testuren voor 30nov, kom je ook in 't boekje (mailen naar michiel-margon@home.nl). Voor 7,50 naar 146372239 tnv MJW Jans ovv je naam krijg je het betreffende boekje. Zo, behoorlijk wat info maar ik dacht dat je dat wel wilde weten.
    Geniet samen down under!! gr Pierre,Janneke, Sanne en Tijn

• 28 November 2009 - 12:14

Ron En Jeanne:

Hallo Sandra en Pierre,

Het ziet er weer geweldig uit, mooie foto's en heerlijk die warmte, om jaloers op te zijn.
    geniet er maar van.

groetjes Ron en Jeanne.

• 28 November 2009 - 16:37

Ton:

Euiiii luitjes,

Klinkt weer allemaal goed. Heb je al zo'n kleine wallibi aan het spit geregen?

Veel plezier daar nog, hier nog steeds erg regenachtig.

• 28 November 2009 - 20:25

Hanny:

Gweldig om tussen alles door jullie reisverhaal weer te lezen. Geniet van jullie mooie vakantie en groetjes van ons.

• 28 November 2009 - 20:26

Love Tante Lucy xoxo.

• 28 November 2009 - 22:32

Manon En Zo:

Hoi Sandra en Pierre,

Genieten jullie daar maar lekker, wij genieten hier lekker mee van die prachtige verhalen en foto's (behalve van die krokodillen, idd erg stoer hoor!!).

Wij houden ons hier wel bezig met surprises en zo....

Liefs en veel plezier,
    Manon en zo

• 29 November 2009 - 18:31

Pierre En Henriëtte:

Zo te lezen is het daar wel even uit te houden, tsja en de temperaturen: niets moet hé, lekker kalm aan doen dus.
    Nog veel plezier en wij kijken uit naar hetvolgende verslag.

• 30 November 2009 - 04:30

Roland:

Super die mooie foto's en verhalen.nog heel veel plezier !

Groetjes Roland

• 30 November 2009 - 09:36

Olga:

Wat een hoop ervaringen in 1 week. Dat belooft nog wat voor de komende weken. Mooie en indrukwekkende foto's.

groeten!

• 30 November 2009 - 13:31

Ferry:

Hoi hoi,

een mooi verhaal met prachtige foto's, om jaloers op te worden.
    Heel veel plezier nog!!
    Grtjs. Ferry

• 30 November 2009 - 17:27

Bob En Jose:

euuuiii vakantie gangers,
    ik zie dat jullie je goed vermaken. Ziet er allemaal mooi uit met die alligator's en die prachtige water partijen.
    veel plezier nog en de groeten van uit het koude nederland.

• 01 December 2009 - 20:50

Fam. V/d Berg Gennep:

Hallo familie, ik zie dat jullie volop genieten, ik denk dat ik jullie na 6 weken maar kom aflossen. Alles in Boxmeer gaat z'n gangetje. Het is vechten om jouw bureau Sandra, het is helaas vaak bezet, ik moet misschien eerder beginnen, en het plaatsje bezetten. Geniet van jullie reis, en op naar Sydney Harbour Bridge.

Groetjes Marcel.