Kilometers vreten op de Stuart Highway - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu Kilometers vreten op de Stuart Highway - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

Kilometers vreten op de Stuart Highway

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

01 December 2009 | Australië, Alice Springs

Hoi allemaal,
Allereerst willen wij jullie bedanken voor de reacties, altijd erg gezellig om te lezen. We denken over 2 weken in het zuiden van Australie meer on-line te kunnen zijn. Nou de eerste campingstoel is gesneuveld met nogal wat gemopper van Pierre maar deze verkopen ze ook gewoon in Australie. Hier blijven de temperaturen maar stijgen, de laatste paar dagen boven de 40 graden. Zelfs wandelingen vroeg in de morgen zijn niet meer te doen. Afgelopen zaterdag gingen we, na een relaxte morgen, om 11 uur met de boot door de kloven van Nitmiluk National Park varen. Dit is een keten van dertien kloven, in de afgelopen miljoenen jaren door de Katherine River in het omringende zandsteenplateau uitgesneden. De totale lengte van deze kloven is ongeveer 30 kilometer. Behalve de oranje rotsen zijn er Aboriginal rotstekeningen in de holen in de kloven te zien. Wij kozen voor een boottocht van 2 uur door de eerste 2 kloven (met de kano was geen optie ivm de warmte). De eerste kloof was niet spectaculair maar na een overstap naar een andere boot kwamen we in de tweede kloof en deze was wel erg indrukwekkend en mooi. In Katherine deden we boodschappen en vonden een internetcafé wat open was. Rond half 4 lagen we in het zwembad voor wat verkoeling. ’s Avonds tijdens het eten zaten de wallibies weer rond de camper. Een moeder met haar jonkie hebben ons leuk vermaakt, wat een schatjes ! Zondag vroeg uit de veren om eerst een stuk terug te rijden naar de Edith Falls, een prachtige groene lagoon met een waterval. Weer geen duik genomen omdat er werd gewaarschuwd voor krokodillen. Wij snappen werkelijk niet dat er toch mensen in dat water duiken. Bij de Cutta Cutta Caves, 25 km ten zuiden van Katherine, een saaie wandeling gemaakt van een kwartier door de woodlands. Omdat we geen zin hadden om ruim een uur te wachten op de rondleiding door de grotten zijn we doorgereden naar onze eindbestemming van die dag, Mataranka. Een paradijsje met thermale bronnen in het regenwoud, vele gekleurde vogels en vleermuizen zagen we tussen de palmbomen. In het hoogseizoen is het hier erg druk maar wij hadden de bronnen bijna voor ons zelf. We hebben erg moeten lachen om een Australisch gezin dat hun 3-jarige dochtertje van watervrees wilde afhelpen, het was zo’n bijdehandje. ’s Avonds begon het flink te onweren en viel er behoorlijk wat water naar beneden. De volgende dag was een reisdag over de Stuart Highway met als eindbestemming de Devil Marbles. Deze snelweg loopt door de outback van Adelaide naar Darwin en is bijna 3000 km lang. We zagen onderweg vele dode wallibies en vooral ’s morgens zagen we wat beesten de weg oversteken. Heel indrukwekkend zijn de road-trains, enorme vrachtwagens met opleggers tot wel 58 meter en een hele klus om in te halen. Onderweg gestopt bij bekende en minder bekende roadhouses om te tanken. De benzineprijs verschilt per station behoorlijk en zijn iets maar niet veel goedkoper dan bij ons. Tennant Creek hadden we groter verwacht en voordat we het wisten zaten we alweer midden in de outback. Rond 4 uur ’s middags kwamen we aan bij Devil Marbles oftewel de Duivelsknikkers en waren weer de enige toeristen. In het landschap verspreid liggen granietballen en –brokken. Hier en daar balanceert een rots op de punt van een andere. Voor de Aboriginals is dit een heilige plaats maar is ook één van de meest gefotografeerde bezienswaardigheden in Australie. We maakte een wandeling van ongeveer 20 minuten door dit bizarre en droge landschap vergezeld door vele irritante vliegen. Iets verderop vonden we een camping geheel in het thema van “aliens”, hier zouden lang geleden ufo’s zijn gezien. Wij hebben ’s avonds lang buiten gezeten maar zelfs met een borrel op geen ufo gezien. Vanmorgen vonden wij het zelfs een beetje fris toen we wakker werden, het zal nog geen 30 graden zijn geweest en er stond een heerlijk windje. Na 350 km reden we vandaag rond de middag Alice Springs binnen. Het was weer lekker om in de bewoonde wereld te komen, Alice Springs is een behoorlijke stad. De camping geboekt voor 2 nachten, de was gedaan (gaat hier echt super snel), in de stad wat gegeten en daarna lekker gezwommen. Morgen gaan we hier wat dingen bekijken en dan gaan we het Rode Centrum van Australie onveilig maken. De temperaturen gaan de komende dagen weer oplopen ver boven de 40 graden en hopelijk gaat dat geen problemen opleveren.
Liefs Pierre & Sandra

• 01 December 2009 - 12:04

Yvon De Kleijn:

He Pierre en Sandra,

Leuk om weer een nieuw verhaaltje te lezen.
    Mmm met deze regen hier zou ik graag willen ruilen met jullie...

Veel plezier bij Uluru!

Kus Yvon

• 01 December 2009 - 12:10

Ton:

Euiiiiii luitjes,

Ik ben erg benieuwd naar de foto's van de gekleurde vleermuizen! Wederom schitterende foto's, leuk dat jullie op de laatste foto er samen weer een keertje opstaan.

Geniet er nog van!!!!! Hier is nu overigens ook blauw.

• 01 December 2009 - 13:07

Ron En Jeanne:

Hallo Sandra en Pierre,

Leuk jullie verhaal weer te lezen!
    En schitterend al die dieren die daar in het wild leven.

Nog veel plezier want voor je het weet is het voorbij.

Volgende week ga ik een weekje het ziekenhuis in.

groetjes Ron en Jeanne

• 01 December 2009 - 13:59

Tante Lucy :

Sandra & Pierre
    Sounds like youre having a good time.
    What a beautifull birds .
    Tante Joke and I went to get our flu shot yesterday.
    Have fun .
    Love Tante Lucy .

• 01 December 2009 - 15:38

Dory:

Hoi Sandra en Pierre,

Ik wist wel dat mijn kleine broertje héél erg sterk was haha.
    Supermooi daar zeg en wát een temperaturen!!
    Blijf genieten en wij wachten op het volgende verhaal.

Dikke kus van ons allemaal!

• 01 December 2009 - 18:04

Elle:

Wat een leuke foto's en ik hoop dat jullie het leuk hebben groetjes elle

• 01 December 2009 - 18:33

Reinier, Anke Enzo:

Hey San en Pierre,

Weer superverhalen en foto's, elke keer weer genieten als er een verslag binnenkomt. Hier alles z'n gangetje, gelukkig weer wat beter weer..., was bijna jaloers op de 40 graden (puf, puf) bij jullie.

Groetjes
    Anke (en familie)

• 01 December 2009 - 20:20

Bianca J. :

Hey S&P,

Ziet er weer goed uit hoor...!! Leuk dat we even konden Skypen gisteren, blijft toch vreemd he, aan de andere kant van de wereld !!
    Hier alles oke !

Groetjes, M&B&K&S

• 02 December 2009 - 13:38

Hanny:

Hey Pierre en Sandra,
    Heerlijk om op m'n vrije middag jullie verhaal en prachtige foto's te zien.

Geniet ervan het ziet er allemaal prachtig uit.

• 03 December 2009 - 17:37

Marc:

Het lijkt erop dat jullie weer een mooie en avontuurlijke vakantie hebben.

Geniet er van!
    Fam. Jeurissen

• 04 December 2009 - 10:29

Marja:

hey
    dat ziet er weer super uit! Kan je niet zo'n wallabie meesmokkelen? wat ziet die er lief uit!
    hier alles oke, vorig weekend alle 4 ziek geweest maar gelukkig zijn we weer beter en Lizzy is in volle afwachting van de sint!! erg spannend hier dus.
    Fijne reis verder!!

groetjes marja, jef en kids

• 04 December 2009 - 12:49

Diana Derks:

Hoi luitjes

Klinkt super, ik hoor wel dat jullie je niet hoeven te vervelen, kijken jullie wel een beetje uit met al die alligators, en ander gevaarlijk spul. Geniet maar lekker, je mist hier niks, er is nog niks spannends gebeurd, en proberen we zo te houden tot jullie weer terug zijn. Een heel erg fijn weekend en geniet volop van jullie vakantie.
    Lieve groetjes Diana

• 04 December 2009 - 20:49

Bergjes In Zeeland:

Hoi Sandra en Pierre, ben nu jullie foto's aan het kijken. Keimooi. Ook een mooi land natuurlijk, geniet er maar van samen. Ik moet eigelijk aan mijn gedicht beginnen. Dus nog veel plezier en wij blijven op de hoogte.
    tante Dorien

• 05 December 2009 - 14:35

Lieke Van Dinther:

Wou Wat een mooi plaatjes, Op deze manier kunnen wij ook een klein beetje genieten van de natuur in Australie. Geweldig. We wensen jullie nog heel veel plezier samen.
    Kus Lieke en Ben en Ans.