(ieche ieche ieche) het stikt hier van de vliegen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu (ieche ieche ieche) het stikt hier van de vliegen - Reisverslag uit Sydney, Australië van Pierre & Sandra Megens - WaarBenJij.nu

(ieche ieche ieche) het stikt hier van de vliegen

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Pierre & Sandra

06 December 2009 | Australië, Sydney

Hoi allemaal,
Hoe is het ? Allemaal een gezellige Sinterklaas gehad ? Wisten jullie dat Sinterklaas ook in Australie is geweest ? Wij vonden gisteren in onze schoen een leuke tegoedbon voor een helicoptervlucht boven Ayers Rock en de Olga’s, leuk hè ? Vanmiddag om 17.00 uur worden we opgehaald voor een vlucht van 30 minuten en we hebben er gruwelijk veel zin in. Ja, wij vermaken ons nog steeds uitstekend en hebben al zo ontzettend veel gezien in 2 weken tijd. Het lijkt wel of we al veel langer onderweg zijn. Met Pierre’s darmen gaat het helemaal uitstekend, nog geen pilletje nodig gehad. Misschien komt dat omdat we veel zelf koken en ’s morgen gewoon lekker brood of cornflakes eten. Hieronder weer een verslag van wat wij zoals deden de laatste dagen:
Alice Springs (ca. 25.000 inwoners) is een gezellige stad en wordt kortweg “The Alice” genoemd. Het kleine centrum bestaat uit vijf straten tussen de Todd River en de Stuart Highway. Naar Adelaide of Darwin is het ongeveer 1600 kilometer. De leuke winkels en restaurants zijn te vinden in de buurt van Todd Mall, de voetgangerszone is geheel gericht op de vele toeristen. Woensdag bezochten wij de trekpleisters van Alice Springs, de basis van de Royal Flying Doctors (wie kent ze niet ?) en de School of the Air. We zagen bij de RFDS (Royal Flying Doctor Service) een interessante film (met Nederlandse ondertiteling !) over de werkzaamheden. In Alice Springs beschikken ze over 4 eenmotorige vliegtuigen , die worden bemand door 8 piloten. Deze vliegtuigen kunnen max. 4 mensen per keer evacueren en hun gebied in ca. 1,5 uur bereiken. Het gebied ligt binnen een straal van ca. 600 km rond Alice Springs . Er wonen ca. 36.000 mensen in dit gebied waarvan 90% Aboriginals. Tegenwoordig vindt consultatie en diagnose voornamelijk via de telefoon plaats, de arts is de enige die toestemming kan geven voor het vervoer van patiënten met een vliegtuig naar het ziekenhuis. Het is een gratis service en iedereen wordt behandeld (zelfs toeristen), maar onverzekerde krijgen wel een rekening toegestuurd. Ook de bekende School of the Air, die kinderen in de outback via de radio onderwijst, heeft een afdeling in Alice. De radio wordt wel geleidelijk verdrongen door het internet, dat via de satelliet de farms bereikt. De meest dicht bijzijnde leerlingen wonen ongeveer 80 km van Alice Springs en de meest verafgelegen is 1235km. Ook hier zagen we een film en een lerares in de studio live les geven. Erg leuk om de groep van 4-jarige via de webcam te zien. Ook zijn we nog naar het telegraafstation geweest waar Alice Springs is ontstaan maar dit kon ons niet boeien (sorrie). Wat geshopt en gegeten in de stad om vervolgens lekker te relaxen op de camping. Donderdagmorgen eerst naar Apollo gereden om onze slaapzakken om te ruilen. De nachten zijn hier frisser en dat waren onze slaapzakken beslist niet. Vervolgens zijn we naar de diepe kloven en de spectaculaire rotsen gereden van de Western MacDonnell Ranges. Zo zagen we bij Simpson’s Gap een adelaar knabbelen aan een dode kangaroe/wallibie. Standley Chasm is een ongelooflijk nauwe spleet waar de wanden maar iets van elkaar staan, echt schitterend. Wij waren er iets te vroeg want rond 12 uur schijnt de zon precies in dekloof waardoor de rode stenen mooi verkleuren. Na del unch zijn we naar de prachtige Ormiston Gorge gegaan en hebben daar wat rondgeslenterd en genoten van de enorm mooie natuur. Bij Glen Helen Resort hebben we een campingplaats gevonden met een geweldig uitzicht op de kloof. Pierre was een beetje verdrietig want er is een flinke scheur in z’n lievelingsbroek gekomen. Eigenlijk was nu de planning om via Alice Springs naar Kings Canyon (600 km) te rijden maar omdat we nu een 4WD hebben konden we een via een binnendoor weg (250 km) naar Kings Canyon rijden. De Mereenie Loop is een goed berijdbare gravel weg door een prachtige natuur. Omdat deze weg door Aboriginal land loopt moesten we hiervoor wel een vergunning voor aanvragen. Ik zag er wel een beetje tegenop vanwege onze ervaringen in Afrika (kapotte banden, vast komen zitten) maar dit was echt makkelijk te doen. De 250 km rijden was gewoon een uitje, zo ontzettend mooi. Onderweg nog geprobeerd een foto te maken van een overstekende lizzard maar na een aanval van zo’n ding toch maar in de auto gebleven. We zijn onderweg welgeteld 5 andere auto’s tegengekomen. Bij aankomst in Kings Canyon was de temperatuur weer zo hoog opgelopen dat alleen zwemmen mogelijk was. Eind van de middag een korte wandeling gemaakt bij de canyon, spectaculair. Het noorden van Australie was prachtig maar het lijkt steeds mooier te worden. ’s Avonds onder een prachtige sterrenhemel zagen en hoorde we de dingo’s. Gisteren waren we al om 5 uur op om een 6 km wandeling te maken langs de rand van Kings Canyon. Het begin van de wandeling (ca. 100 mtr) was behoorlijk pittig maar te doen. Daarna zagen we de meest schitterende uitzichten met steile rotsen en diepe ravijnen (soms best eng). Deze wandeling komt zeker in onze top 3 terecht. Na deze wandeling hebben we een paar uur kunnen uitrusten in de auto want Ulura ligt toch 300 km verderop. Over het Ulura-Kata Tjuta National Park later meer anders gaat dit verslag te lang worden.
Toch ook iets negatiefs over Australie…..VLIEGEN !!! We worden werkelijk stapelgek van de vliegen die in je oor, neus, mond of achter je bril gaan zitten, echt verschrikkelijk. Zoals Dolf de Vries mooi omschreef in z’n boek over Australie; er zitten hier biljoenen vliegen die allemaal persoonlijk kennis met je willen maken, geen één uitgezonderd. We hebben vliegnetjes maar dan nog is het niet fijn. Gisteren de tip gekregen van een Duits meisje om speciale zalf hiervoor te kopen en deze werkt best goed maar het blijven irritante beestjes. Australie het land van kangaroes ….echt niet ! Australie het land van de vliegen.

Tot over een paar dagen.
Groetjes Pierre & Sandra

• 06 December 2009 - 08:15

Nettie:

Nee, vliegen zijn hier niet en het regent al tig dagen achter elkaar hier, dus geniet lekker van het mooie weer en al het andere moois dat Australie te bieden heeft.
    Liefs!

• 06 December 2009 - 09:31

Bianca J. :

Hoi hoi,

Leuk dat Sinterklaas ook bij jullie lansg is geweest ! Jullie doen zeker erg veel, het lijkt me een prachtig land. Gek dat het leven daar nu zo anders is als hier op het moment..Enjoy the easy life....!!
    Groetjes uit Oss, MArk, Bianca, Kevin & Shane

• 06 December 2009 - 10:00

Ron En Jeanne:

Hallo Sandra en Pierre,

Weer schitterende foto's En leuk om die verhalen te lezen.
    Veel plezier nog!

liefs en groetjes.

p.s. ik ga straks naar Bernhove en bedankt voor jullie lieve krabbel.

• 06 December 2009 - 10:43

Erik En Leanne:

Ook hier in York geen vliegen maar wel veel regen.....
    Niet dat we jaloers zijn....
    :-)
    Groetjes,
    Leanne en Erik

• 06 December 2009 - 10:59

Ton En Bianca:

Klinkt weer erg goed, Pierre veel sterkte met het verlies van je broek.

Sandra, waar ligt Del Unch? Ik kon dat niet terugvinden op internet.

Nog veel plezier!!!!

• 06 December 2009 - 13:45

Dory:

Wauw, zo'n helicoptervlucht zal wel geweldig spectaculair zijn! Je moet die vliegen maar op de koop toe nemen want alles is beter dan dat snertweer van Nederland op dit moment bah bah.
    Geniet van al het moois dat jullie zien en wij kijken nu al uit naar het volgende verslag.

Hier gaat alles z'n gangetje en met ons pap en mam gaat het prima.

Heel veel liefs van ons allemaal. x Dory.

• 06 December 2009 - 20:00

Tante Joke:

hello sandra and pierre
    leuk verslag.
    HOPE YOU ENJOY THE REST OF YOUR HOLIDAY.
    TAKE CARE LOVE JOANNE AND ROB. HAVE A GREAT CHRISTMAS.

• 06 December 2009 - 20:11

Eric En Ingrid:

Hoi Pierre en Sandra,

Mooi man al die verschillende landschappen en belevenissen, vooral met zo'n camper rondtrekken hartstikke mooi. Je kunt echt gaan en staan waar je wilt.
    Nog een hele fijne vakantie, groetjes

• 07 December 2009 - 11:36

Ferry:

hallokidoki,

wat een mooie verhalen om te lezen, super joh.
    Mooie foto's geknipt.
    Leuk dat sinterklaas ook aan jullie heeft gedacht zo ver weg.
    Een snelle piet, hahaha.
    Grtjs. Ferry

• 07 December 2009 - 15:14

Silvie:

Hoi Sandra en Pierre,

Erg leuk om julie verhalen te lezen, om af en toe iets te herkennen en vooral om weer terug te denken aan de mooie tijd die we in Australie hebben gehad.
    Hier hebben we een drukke tijd met voornamelijk veel triest weer. Na de vele sinterklaasbezoekjes heeft Rick de kunst van het uitpakken wel geleerd. In het huis stapelen de verbeteringen zich op en ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Veel plezier aan de andere kant!
    Groetjes Frank, Silvie en Rick.

• 07 December 2009 - 17:31

Bob En Jose:

heee mensen van het goede leven, het is lekker warm bij jullie, hier doen wij er 5 dagen over om aan de 40 graden te komen. we zien dat jullie je prima vermaken.
    wij hebben deze week onze tickets voor de vakantie geboekt, krijg er zin in als ik jullie foto's zie. veel plezier nog en veel sterkte met de vliegen.
    groeten uit het koude schaijk.

• 08 December 2009 - 15:45

Nel Cloosterman:

Hallo, ik ben een vriendin van je moeder en ik ga in April ook naar Australie. Leuk om jullie verhalen te lezen